Nízkokalorické konjakové cestoviny: oplatia sa? (objektívna recenzia)

Autor: Miroslav Beňo

Konjakové cestoviny sú jedinečné jedlo, ktoré je nízkosacharidové a nízkokalorické. Ich obsah je taký malý, že je priam vo vašom kalorickom príjme úplne zanedbateľný.

Stali sa preto obľúbeným pokrmom do diét. Naozaj však fungujú a oplatia sa vyskúšať? Vedie ich konzumácia k automatickému chudnutiu? A koľko sa ich môže zjesť, aby to bolo zdravé. 

Tento článok vám vysvetlí všetko, čo potrebujete vedieť o konjakových cestovinách. Všetko overené na objektívnych faktov a vedeckých zisteniach, aby ste sa vedeli správne rozhodnúť.

Poďme na to.

 

 

Z čoho sú vyrobené nízkosacharidové konjakové cestoviny

Konjak, tiež známy ako glukomanán či bylina sloní chlieb, ktorá rastie v niektorých častiach Ázie. Táto rastlina má hľúzovitú časť stonky, ktorá rastie pod zemou a používa sa na výrobu rozpustnej vlákniny.

Konjak sa tiež používa ako náhrada želatíny, na zahustenie potravín, ale aj v tradičnej čínskej medicíne. V západnom svete je konjak najlepšie známy ako doplnok výživy na chudnutie a regulovanie cholesterolu.

Možno ho charakterizovať ako prírodnú vlákninu, ktorá je rozpustná vo vode. Má jedinečnú schopnosť absorbovať vodu a je jednou z najznámejších viskóznych vláknin. Zaujímavosťou je, že ak pridáte malé množstvo glukomanánu do pohára s vodou, celý obsah sa premení na gél. Vzhľadom na túto skutočnosť sa predpokladá, že práve tieto nevšedné vlastnosti sprostredkovávajú jeho účinky na chudnutie.

 

Naozaj to funguje?

Niektoré vlákniny vám môžu pomôcť schudnúť, pretože znižujú chuť do jedla. Niektoré štúdie ukazujú, že zvýšenie príjmu vlákniny môže viesť k strate hmotnosti, pretože znižuje príjem kalórií.

Vláknina môže v čreve vsiaknuť vodu, čím spomalí vstrebávanie živín a zvýši pocit plnosti

Tento proces však závisí od typu vlákniny. Niektoré nemajú na hmotnosť žiaden vplyv, zatiaľ čo iné rozpustné typy môžu mať výrazný vplyv. Dobrým príkladom efektívneho vlákninového doplnku pre zníženie hmotnosti je práve konjak, ktorý do seba dokáže nasiaknuť až 50 násobne množstvo vody, čím hravo vyvolá pocit nasýtenia. 

Podobný efekt majú aj nízkokalorické cestoviny, keďže sú vyrobené z konjaku.

Niekoľko významných štúdií skúmalo účinky glukomanánu na chudnutie. V najväčšej z nich bolo náhodne vybraných 176 zdravých ľudí (ale s nadváhou), aby podstúpili diétu spočívajúcu v obmedzenom príjme kalórií za pomoci glukomanánu alebo placeba. Testované boli tri rôzne glukomanánové doplnky s rozličným dávkovaním, pričom niektoré obsahovali aj iné typy vlákniny.

Na základe 5-týždňového výskumu bolo možné konštatovať, že úbytok hmotnosti bol výrazne vyšší u tých, ktorých diéta pozostávala aj z glukomanánových doplnkov. S týmito výsledkami súhlasí taktiež niekoľko ďalších výskumov. V súvislosti s nimi je možné prehlásiť, že glukomanán požívaný pred jedlom spôsobil mierny úbytok telesnej hmotnosti u ľudí trpiacich nadváhou alebo obezitou.

 

Tipy na chutné konjakové cestoviny

Slim Pasta nekalorické cestoviny

  • Iba 9 kalórií na 100 gramov

  • Na výber špagety, penne, fettuce, noodles, lasagne

  • Bez cukru a lepku

Slim Pasta výhodné balíčky

  • testovacie balíčky bezkalorických cestovín za výhodnejšie ceny

Nekalorické cestoviny od Diet Food

  • iba 7 kalórií na 100 gramov

  • na výber špagety, fettuce a noodles

Bezkalorické špagety Better Than

  • iba 9 kalórií na 100 gramov

  • kompletne bez sacharidov

  • bez lepku a pridanej soli

Kde kúpite nízkosacharidové cestoviny

 

Ako pomáha konjak pri chudnutí

Ako sme už spomenuli v predošlých riadkoch, konjak je vo vode rozpustná vláknina. Od väčšiny ostatných typov rozpustných vláknin sa líši tým, že je mimoriadne viskózny, čo z neho robí obzvlášť účinného pomocníka na chudnutie. Na základe uznávaných výskumov sa vynárajú domnienky, že podporuje chudnutie niekoľkými spôsobmi.

  • Obsahuje málo kalórií, čím znižuje pravdepodobnosť, že prijmete viac kalórií ako spálite.
  • Zaberá miesto v žalúdku a podporuje pocit sýtosti, čím sa prirodzene znižuje pocit hladu a nasledujúci príjem potravy.
  • Oneskoruje vyprázdňovanie žalúdka, čo prispieva k zvýšenému pocitu sýtosti.

 

Navyše, konjak živí priateľské baktérie v črevách, ktoré ho premieňajú na mastné kyseliny s krátkym reťazcom, napríklad butyrát. Vzhľadom na viaceré výskumy vykonané na zvieratách sa dospelo k záverom, že práve butyrát ochraňuje telo pred naberaním tuku. Avšak, vyživovanie priateľských črevných baktérií môže mať aj ďalšie výhody. Viaceré štúdie totižto preukázali koreláciu medzi diskutovanými baktériami a telesnou hmotnosťou. 

 

Nebude to fungovať ak…

Áno, konjakové cestoviny vedia byť nápomocné. Sú nízkosacharidové, takže žiadne zbytočné kalórie nehrozia. Znamenajú však automatické chudnutie? 

Nie.

Za chudnutím vždy treba hľadať dve slová: kalorický deficit.

To znamená, že ak prijmete menej kalórií ako spálite, budete chudnúť, nech zjete čokoľvek. 

Dajte si každý deň iba jednu horalku počas 7 dní a garantujem vám, že budete po 7 dňoch vážiť menej. Je fyziologicky nemožné neschudnúť, ak obmedzíte jedlo. Že by to bolo nezravé o tom po tom, len som chcel ilustrovať, že kalórie sú hlavným spúšťačom chudnutia a priberania. Nič viac, nič menej. Žiadne tajomstvo za tým nie je.

No platí to aj naopak. Môžete sa prejesť zdravými potravinami a aj tak priberiete. Kalórie skrátka nepustia.

Konjakové cestoviny v tomto všetkom zohrávajú hlavne tú úlohu, že neobsahujú kalórie, a tak pre vás bude jednoduchšie počas dňa ostať v kalorickom deficite. Samé o sebe ale nespúšťajú spaľovanie tuku. Opäť sa budem opakovať, spaľovanie tuku a menšie číslo na váhe robí kalorický deficit.

 

Prečo sa oplatí vyskúšať konjakové cestoviny

Obmedzenie kalórií je úplný základ pri chudnutí, bez ktorého sa nikam nepohnete. Avšak nie každý si vie od prvého momentu automaticky zostaviť jedálniček na chudnutie a vybrať potraviny, ktoré vás čo najviac zasýtia a zároveň vás udržia v kalorickom deficite. 

Práve v tomto sú nápomocné nízkokalorické cestovin,y s ktorými nie len v začiatkoch ľahšie ustriehnete svoj kalorický príjem.

Keďže bežne obsahujú iba 9 kalórií na 100 gramov, tak ich v podstate do svojho kalorického príjmu ani nemusíte rátať. Je to takmer ako keby ste žiadne kalórie neprijali, akurát s tou výhodou, že sa nasýtite ako s bežným kalorickým jedlom.

To však nie je všetko. Má to aj dôležitý psychologický efekt. Ak by ste cítili hlad, len sotva by ste v chudnutí pokračovali. Komu by sa už len chcelo týrať sa.

Mimo toho, že veľakrát je pocit hladu iba vo vašej hlave, pretože sme zvyknutí do žalúdka neustále niečo tlačiť, pri obmedzení kalórií dochádza v mnohých prípadoch zo začiatku aj k menším výkyvom hormónov, ktoré ovplyvňujú pocit sýtosti a hladu. 

Hoci niektorých to ovplyvniť nemusí a po obmedzení kalórií hlad necítia, každý má iný apetít, a niekto by pocítil hlad. Obzvlášť sa to môže stať pri obmedzení kalórií v spojení s cvičením, keďže pohyb spaľuje kalórie navyše a telo má potom nároky na živiny.

Tento pocit je však veľmi subjektívny. V tejto veľmi dobre navhrhnutej štúdií zobrali 48 mužov a žien s nadváhou a BMI v rozmedzí 25 – 29,9 a rozdelili ich do štyroch skupín:

  • kontrolná skupina na zdravej strave,
  • skupina s 25% kalorický deficitom,
  • skupina s 12,5% obmedzením kalórií + 12,5% zvýšeným výdajom energie cez cvičenie,
  • skupina s veľmi nízkym príjmom kalórií okolo 890 / deň, ktorá keď stratila 15% váhy, ostala na udržiavacich kalóriách.

 

Tento experiment trval šesť mesiacov a počas nich pravidelne merali ukazovatele apetítu ako hlad, pocit sýtosti a túžbu jesť.

No a čo zistili?

Vo všetkých troch skupinách s obmedzenými kalóriami účastníci výrazne schudli a kontrolná skupina si udržala približne rovnakú váhu s drobnými odchýlkami od strany 1% hmotnosti po pribratie 1,1% hmotnosti.

Aj napriek tomu, že účastníci výrazne schudli, všetky merané ukazovatele apetítu boli porovnateľné s kontrolnou skupinou.

Čo však je najviac zaujímavé, všetkým trom skupinám s obmedzenými kalóriami sa zvýšil subjektívny pocit hladu.

Ak aj vy patríte k tým, ktorý tento subjektívny pocit zažívajú, konjakové cestoviny v tomto môžu byť nápomocné.

Mnoho štúdií v uplynulých desaťročiach skúmalo vplyv rozpustnej vlákniny na oddialenie hladu a s pozitívnymi výsledkami. Zhodli sa na tom, že keď bola vláknina súčasťou obmedzenia kalórií, tak pre účastníkov experimentov bolo jednoduchšie vydržať.

 

Konjakové cestoviny nie sú náhrada pestrej stravy

Keď sa rozhodnete nízkokalorické cestoviny výskušať, treba mať na pamäti jednu dôležitú zásadu – nemôžete na nich stavať gro svojho jedálnička. 

Sú skôr doplnkom ku zdravej a vyváženej strave

Keďže konjak neobsahuje kalórie, bielkoviny, sacharidy ani tuky, ktoré mimochodom stále potrebujete aj počas chudnutia, a neobsahuje ani dostatok vitamínov a minerálov, budete ich musieť telu dopriať zo stravy. 

To znamená, že konjakové cestoviny by ste si mali občas dať napríklad ako prílohu ku kuraciemu mäsu namiesto klasických kalorických cestovín či ryže, ktoré do diéty nie sú práve najvhodnejšie.

 

Kde výhodne kúpiť nízkokalorické cestoviny

Keďže konjak začína byť pre svoje účinky dosť obľúbený, objavilo sa viacero predajcov aj na Slovensku. 

Tieto cestoviny zakúpite pohodlne vo viacerých eshopoch. 

Dobrý výber s viacerými druhmi cestovín nájdete napríklad na:

Môže sa Vám páčiť

Share This