Injekcie s vitamínom B12: všetko, čo potrebujete vedieť

Autor: Miroslav Beňo

Vitamínové doplnky sú veľmi obľúbené.

Ľudia často veria, že budú fungovať ako rýchla záchrana a pomôžu im zaistiť dostatočný príjem živín.

Záujem o doplnenie vitamínu B12 je obzvlášť časté, pretože jeho nedostatok je celkom bežný u určitých skupín ľudí.

Okrem klasických tabletkových doplnkov výživy však ľudia hľadajú alternatívu v podobe injekcií. To najmä preto, lebo využiteľnosť vitamínu b12 z doplnkov je veľmi malý.

Hovorí sa, že injekcie s B12 pomáhajú s energetickými hladinami, mozgovými funkciami a chudnutím.

Tento článok vám bližšie popíše, či má zmysel vyskúšať injekcie s B12 a pre koho môžu byť vhodné. 

 

 

Čo je vitamín B12 a na čo slúži?

Vitamín B12 je vo vode rozpustný vitamín, známy tiež ako kobalamín.

Hrá zásadnú úlohu vo funkcii mozgu a produkcii DNA a červených krviniek.

Chemicky môže vitamín B12 existovať v mnohých rôznych formách, ale všetky obsahujú minerál kobalt.

Tento vitamín môže byť uložený v pečeni dlhší čas, preto môže trvať niekoľko rokov, kým sa jeho nedostatok vôbec ukáže (1).

 

Kto je náchylný na nedostatok B12

Odporúčaná denná dávka (ODD) vitamínu B12 je 2,4 μg denne.

Nedostatok je bežný najmä u ľudí, ktorí dodržiavajú vegetariánsku alebo vegánsku diétu.

Predpokladá sa, že až 90% ľudí dodržiavajúcich tieto diéty má jeho nedostatok (2, 3).

Dôvodom je, že B12 sa nachádza prirodzene iba v živočíšnych potravinách.

Vegáni a vegetariáni však nie sú jediní, ktorí majú jeho nedostatok. Dokonca tí, čo jedia živočíšne produkty ho nemusia absorbovať veľmi dobre (4, 5).

Na rozdiel od iných vitamínov závisí absorpcia vitamínu B12 od proteínu produkovaného vo vašom žalúdku, ktorý sa nazýva vnútorný faktor.

Vnútorný faktor sa viaže na vitamín B12, takže ho môžete absorbovať do krvi. Ľudia, ktorí neprodukujú dostatok vnútorného faktora, môžu mať nedostatok vitamínu B12.

Nedostatok je obzvlášť častý aj u starších ľudí, pretože schopnosť absorbovať vitamín B12 sa môže s vekom znižovať (6, 7, 8, 9, 10, 11).

Ďalší ľudia s rizikom nedostatku sú tí, ktorí absolvovali operáciu čriev vrátane chirurgického zákroku na chudnutie. Ohrození sú aj ľudia s chorobami, ktoré postihujú črevo, ako je Crohnova choroba alebo celiakia (12, 13, 14, 15).

 

Injekcie vitamínu B12 sú veľmi účinné pri jeho doplnení

Neliečený nedostatok vitamínu B12 môže viesť k neurologickým problémom alebo zhubnej anémii, ku ktorej dochádza vtedy, keď vaše telo nemá dostatok B12 na produkciu potrebného počtu červených krviniek (16).

Injekcie vitamínu B12 sú najbežnejším spôsobom prevencie alebo liečby nedostatku. Injekcie predpisuje lekár a podáva sa intramuskulárne alebo do svalu.

Injekcie sa zvyčajne podávajú ako hydroxokobalamín alebo kyanokobalamín. Sú veľmi účinné pri zvyšovaní hladín B12 v krvi a pri prevencii/zvrátení nedostatku.

 

Potenciálne prínosy injekcií s B12 pre zdravie

Vzhľadom na životne dôležité úlohy, ktoré vitamín B12 vo vašom tele hrá, môže mať jeho nedostatok vážne zdravotné následky.

Nízka hladina vitamínu v krvi je spojená s niekoľkými zdravotnými problémami.

 

Funkcie mozgu

Nízke hladiny vitamínu B12 súviseli s poklesom funkcie mozgu.

Dve nedávne recenzie zistili, že môže existovať súvislosť medzi nízkymi krvnými hladinami a rozvojom demencie (17, 18).

Výsledky však boli zmiešané a liečba vitamínom B12 nebola účinná pri zlepšovaní mozgových funkcií u ľudí s normálnou mozgovou funkciou (19, 20, 21).

 

Depresia

Potenciálne môže existovať súvislosť medzi nízkymi hladinami vitamínu B12 a depresiou.

Jedna odborná recenzia však zistila, že liečenie depresie vitamínom B12 neznižuje závažnosť symptómov.

Napriek tomu sa tvrdí, že dlhodobé užívanie vitamínu by mohlo pomôcť zabrániť relapsu do depresie (22).

V súčasnosti v tejto oblasti chýba kvalitný výskum. Sú potrebné kvalitnejšie štúdie, aby sa zistilo, či existuje súvislosť medzi vitamínom B12 a depresiou (23).

 

Osteoporóza

Osteoporóza je ochorenie, pri ktorom má úbytok kostnej hmoty za následok slabšie kosti a zvýšené riziko zlomenín kostí.

Je zaujímavé, že nízke hladiny vitamínu B12 v krvi sú spojené so znížením kostnej hmoty (24).

Z toho dôvodu sa užívanie vitamínu B12 spája so zníženým rizikom osteoporózy. Štúdie však na podporu tohto tvrdenia doposiaľ poskytli nejednoznačné výsledky (25, 26, 27).

 

Veková makulárna degenerácia

Vekom podmienená makulárna degenerácia je stav, ktorý spôsobuje, že postupne strácate videnie, spravidla v oboch očiach.

U ľudí vo veku 50 a viac rokov je adekvátna konzumácia vitamínu B12 považovaná za dôležitú pre udržanie dobrého zraku a ochranu pred makulárnou degeneráciou.

V jednej veľkej štúdii dostalo 5 200 žien 1 000 μg vitamínu B12 denne, ako aj ďalších vitamínov B a kyseliny listovej (28).

O 7 rokov neskôr štúdia zistila o 35% nižšie riziko vekom podmienenej makulárnej degenerácie u žien, ktoré užívali doplnky.

Aj keď zníženie rizika nemožno pripísať iba vitamínu B12, naznačuje to, že jeho dostatok môže byť dôležitý.

 

Pomôže vám mať viac energie?

V poslednej dobe sú injekcie a infúzie vitamínu B12 obľúbené medzi zdravými ľuďmi, ktorí zrejme netrpia jeho nedostatkom.

Zástancovia tohto prístupu tvrdia, že pravidelné injekcie môžu zvýšiť energetickú hladinu a pomôcť pri chudnutí a nálade.

Na podporu týchto tvrdení však existuje len málo alebo žiadny silný dôkaz.

 

Bezpečnosť a vedľajšie účinky

Injekcie vitamínu B12 sa vo všeobecnosti považujú za veľmi bezpečné. Nemajú žiadne závažné vedľajšie účinky.

Vo veľmi zriedkavých prípadoch sa však u niektorých ľudí môžu vyskytnúť vedľajšie účinky spôsobené alergickými reakciami alebo citlivosťou (29, 30).

Ak sa u vás vyskytne akýkoľvek vedľajší účinok, obráťte sa na svojho lekára.

 

Potrebujete injekcie vitamínu B12?

Ak budete jesť vyváženú stravu, ktorá obsahuje potraviny bohaté na vitamín B12, potom je nepravdepodobné, že budete musieť prijať ďalšie B12 v doplnku výživy alebo ho dopĺňať injekciami.

Ľudia, ktorým hrozí nedostatok, však pravdepodobne budú mať väčší úžitok z jeho doplnenia. V týchto prípadoch môžu byť orálne doplnky pre mnohých ľudí rovnako účinné ako injekcie.

Niektorí odborníci poukazujú na to, že pravidelné injekcie by sa mali používať len ako posledná možnosť, ak doplnky nefungujú alebo ak sú príznaky nedostatku vážne.

 

Ďalšie spôsoby, ako získať vitamín B12

Vitamín B12 sa nachádza v živočíšnych potravinách, ako aj v niektorých obohatených potravinách, do ktorých sa pridal vitamín B12.

Obohatené potraviny sa v jednotlivých krajinách líšia, ale často sú to rastlinné alternatívy mlieka alebo cereálie na raňajky.

Niektoré obzvlášť dobré zdroje vitamínu B12 sú:

  • Pečeň: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 881% ODD.
  • Hovädzia oblička: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 311% ODD.
  • Pstruh: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 61% ODD.
  • Konzervovaný losos: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 61% ODD.
  • Mleté hovädzie mäso: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 40% ODD.
  • Vajcia: 2 veľké vajcia poskytujú 25% ODD.
  • Mlieko: 1 šálka (250 ml) poskytuje 20% ODD.
  • Kuracie mäso: 1/3 šálky (75 g) poskytuje 3% ODD.

 

Pre niektorých ľudí môže byť ťažké splniť svoje požiadavky na vitamín B12. To platí najmä pre tých, ktorí dodržiavajú vegetariánsku alebo vegánsku diétu. V týchto situáciách sa zvyčajne odporúča doplniť B12 doplnkami výživy.

Perorálne doplnky B12 sú u väčšiny ľudí rovnako efektívne ako injekcie na zvýšenie hladiny krvi (31, 32, 33, 34).

Vegetariánom a vegánom sa zvyčajne odporúča užívať najmenej 10 μg denne alebo najmenej 2 000 μg raz týždenne.

Share This