Skyr – všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Autor: Miroslav Beňo

Skyr je fermentovaný islandský mliečny výrobok, ktorý sa stáva čoraz populárnejším.

Vďaka vysokému obsahu bielkovín a množstvu rôznych vitamínov a minerálov, je skyr všeobecne považovaný za potravinu plnú živín, ktorú môžeme zaradiť do bežnej stravy. Vďaka jeho vysokému obsahu bielkovín ho môžete konzumovať na raňajky, alebo si ho dopriať ako náhradu zdravého dezertu či sladkého občerstvenia medzi jednotlivými jedlami.

Tento článok je zameraný na skyr a prehľadne vám vysvetlí, čo to je a prečo je tak zdravý.

 

 

Čo je to skyr

Na Islande ľudia považujú skyr za jednu z najzákladnejších potravín už viac ako tisíc rokov.

Podobá sa jogurtu, chutí podobne a je mierne hustejšej textúry.

Medzi populárne značky patria:

  • Tesco low fat skyr
  • Milko
  • Ehrman

 

Skyr sa vyrába z odtučneného mlieka, ktoré je zbavené smotany. Mlieko sa následne zahreje a pridajú sa doň živé kultúry baktérií.

Akonáhle je produkt zahustený, musí sa precediť, aby sa odstránila srvátka.

Skyr je v posledných rokoch čoraz obľúbenejší a v súčasnosti ho nájdete v mnohých obchodoch s potravinami na celom svete.

 

Skyr je bohatý na dôležité živiny

Skyr obsahuje množstvo výživných látok.

Má nízky obsah kalórií, tukov a sacharidov, no napriek tomu vysoký obsah bielkovín, vitamínov a minerálov.

Zatiaľ čo jeho presný obsah živín sa líši podľa značky, 170-gramová porcia neochuteného skyra zvyčajne obsahuje nasledujúce živiny (1, 2, 3):

  • Kalórie: 110
  • Bielkoviny: 19 gramov
  • Sacharidy: 7 gramov
  • Tuky: 0 gramov
  • Fosfor: 25,5% odporúčanej dennej dávky
  • Vápnik: 20% odporúčanej dennej dávky
  • Riboflavín: 19% odporúčanej dennej dávky
  • Vitamín B12: 17% odporúčanej dennej dávky
  • Draslík: 5% odporúčanej dennej dávky

 

Skyr je produkt prirodzene neobsahujúci tuky, aj keď sa niekedy počas spracovania pridáva smotana, ktorá môže zvýšiť obsah tuku.

Obsahuje viac bielkovín ako mnoho iných druhov mliečnych výrobkov, s približne 11 gramami bielkovín na 100 gramov (1).

Pre porovnanie, rovnaké množstvo gréckeho jogurtu obsahuje asi 7 gramov bielkovín, zatiaľ čo plnotučné mlieko obsahuje 3,2 gramov (4, 5).

 

Vďaka jeho vysokému obsahu bielkovín sa budete cítiť dlhšie sýti

Jednou z najväčších výhod skyru je jeho obsah bielkovín.

Na výrobu skyru je potrebných trikrát až štyrikrát viac mlieka ako na výrobu jogurtov, čo vedie k vyššiemu obsahu bielkovín s vysokým obsahom živín.

Štúdie prišli s výsledkami, že bielkoviny z mliečnych výrobkov môžu regulovať hladinu cukru v krvi, zlepšovať zdravie kostí a prispievať k ochrane svalovej hmoty počas chudnutia (6, 7).

Bielkoviny môžu byť tiež prospešné aj pre reguláciu hmotnosti, pretože zvyšujú sýtosť a znižujú pocit hladu. Je dokázané, že konzumácia mliečnych jedál s vysokým obsahom bielkovín, ako napr. jogurt, pomáha predchádzať prírastku hmotnosti a vzniku obezity (8).

Istá štúdia si zobrala za cieľ zistiť, ako veľmi pochutiny s vysokým obsahom bielkovín, ako napr. jogurt, ovplyvnia chuť do jedla v porovnaní s nezdravým občerstvením, ako napr. čokoláda a krekry.

Nielenže konzumácia jogurtu viedla k zníženiu chuti do jedla, ale zároveň znížila počet kalórií prijatých za deň o 100 (9).

Ďalšia štúdia porovnávala účinky jogurtov s nízkym, stredným a vysokým obsahom bielkovín na hlad a chuť do jedla. Zistilo sa, že konzumácia jogurtu s vysokým obsahom bielkovín viedla k zníženiu hladu, zvýšenej sýtosti a oneskoreniu následného stravovania neskôr v priebehu dňa (10).

Výsledky tiež naznačujú, že bielkoviny môžu stimulovať termogenézu vyvolanú stravou. To spôsobí zvýšenie miery vášho metabolizmu, čo umožní telu spáliť po jedle viac kalórií (11).

 

Môže chrániť pred osteoporózou

Skyr má vysoký obsah vápnika, ktorý je nevyhnutnou minerálnou látkou v strave.

Asi 99% vápniku vo vašom tele sa nachádza vo vašich kostiach a zuboch.

Zatiaľ čo kolagén tvorí hlavnú štruktúru vašich kostí, kombinácia vápniku a fosfátu ich robí silnejšími a hustejšími.

Štúdie u detí a tínedžerov preukázali, že príjem vápnika súvisí so zvýšením hustoty kostnej hmoty a rastom kostí (12, 13).

Vaše kosti začnú starnutím strácať túto hustotu, čo vedie k pórovitým kostiam a chorobe známej ako osteoporóza (14).

Výskum dokazuje, že zvýšenie príjmu vápniku vás môže chrániť pred úbytkom kostnej hmoty.

Trojročná štúdia u žien naozaj preukázala, že konzumácia väčšieho množstva vápniku z mliečnych potravín pomohla zachovať hustotu kostí (15).

Ďalšia štúdia u starších žien ukázala, že dlhodobé dopĺňanie vápnika zvrátilo úbytok kostnej hmoty spôsobený vekom (16).

Vápnik nájdete v rôznych potravinách, ale iba jedna dávka skyru môže vášmu telu poskytnúť až 20% odporúčaného denného množstva.

 

Podporuje zdravie srdca

Srdcové choroby sú najčastejšou príčinou úmrtí na celom svete a tvoria takmer 31% všetkých úmrtí (17).

Dôkazy našťastie ukazujú, že mliečne výrobky ako skyr môžu súvisieť so zníženým rizikom vzniku srdcových chorôb.

Hlavným dôvodom je, že mliečne výrobky obsahujú minerály ako vápnik, draslík a horčík, a práve tieto prvky sú pre zdravie srdca veľmi dôležité (18, 19, 20).

Jedna 24-ročná japonská štúdia zistila, že na každých 100 gramov skonzumovaných mliečnych výrobkov došlo k 14% zníženiu počtu úmrtí na srdcové choroby (21).

Ďalšia štúdia prišla s výsledkami, že konzumácia mliečnych výrobkov môže znižovať krvný tlak. Zistilo sa, že tri dávky mlieka a mliečnych výrobkov denne spôsobili výrazné zníženie systolického tlaku u mužov s vysokým krvným tlakom (22).

 

Podporuje kontrolu cukru v krvi

Skyr má vysoký obsah bielkovín, ale nízky obsah sacharidov, takže vám môže pomôcť kontrolovať hladinu cukru v krvi.

Keď jete, vaše telo rozkladá sacharidy na glukózu. Hormón nazývaný inzulín je potom zodpovedný za transport glukózy do vašich buniek, aby mohol byť využitý ako energia.

Ak však skonzumujete príliš veľa sacharidov, tento proces nefunguje tak efektívne a môže viesť k vysokej hladine cukru v krvi.

Štúdie dokazujú, že konzumácia bielkovín spomaľuje vstrebávanie sacharidov, čo má za následok lepšiu kontrolu hladiny cukru v krvi a nižšiu hladinu cukru v krvi (23).

Istá 16-týždňová štúdia porovnávala diéty s vysokým a priemerným obsahom bielkovín. Vedci zistili, že nahradenie sacharidov bielkovinami výrazne zlepšilo kontrolu cukru v krvi (24).

 

Skyr nemusí byť vhodný pre každého

Niektorí ľudia by sa mali skyru v strave vyhýbať.

Skyr je vyrobený z mlieka, takže ak ste alergickí na kazeín alebo srvátku, dva proteíny nachádzajúce sa v mlieku, mali by ste sa mu vyhýbať.

U týchto osôb môže skyr a ďalšie mliečne výrobky vyvolať alergickú reakciu s príznakmi od nadúvania a hnačky až po anafylaxiu (25).

Ak máte laktózovú intoleranciu, nie je isté, či je skyr pre vás vhodný, musíte to sami vyskúšať.

Laktóza je druh cukru, ktorý sa nachádza v mlieku. Rozkláda ju enzým nazývaný laktáza.

Osobám s intoleranciou laktózy tento enzým chýba, čo môže po konzumácii výrobkov obsahujúcich laktózu viesť k bolestiam žalúdka a ďalším vedľajším tráviacim problémom(26).

Našťastie pre týchto ľudí, proces cedenia skyru odstraňuje asi 90% obsahu laktózy, takže mnoho ľudí s intoleranciou laktózy môže skonzumovať malé množstvo skyru.

Najlepšie je však skonzumovať najskôr malé množstvo, aby ste sa uistili, že sa u vás nevyskytnú žiadne negatívne príznaky.

 

Ako si vychutnať skyr

Tradičný skyr sa podáva zmiešaný s niekoľkými lyžicami mlieka a trochou cukru, aj keď najzdravšou voľbou je práve konzumácia čistého skyru.

Obľúbené sú aj ochutené druhy skyru, ktoré sa zvyčajne sladia cukrom alebo umelými sladidlami.

Často je podávaný s ovocím alebo džemom, ktorý mu dodáva trochu sladkosti.

Skyr môžete nájsť aj v množtve rôznych receptov, od chlebov po pudingy.

Share This