Nedostatok selénu v tele a jeho najbežnejšie príznaky + ako ho doplniť

Autor: Miroslav Beňo

Selén je pre nás veľmi dôležitým minerálom. Podieľa sa napríklad na týchto procesoch v ľudskom tele:

  •     metabolizmus hormónov štítnej žľazy;
  •     syntéza DNA;
  •     rozmnožovanie;
  •     ochrana pred infekčnými ochoreniami.

 

Deficitom selénu sa označuje stav, keď sa vo vašom organizme nachádza nedostatočné množstvo tohto minerálu. Nedostatok selénu nám môže spôsobiť rôzne zdravotné problémy.

Obsah selénu v potravinách závisí predovšetkým od kvality pôdy, v ktorej sa daná potravina vypestovala. Na koncentráciu tohto minerálu v pôde majú vplyv dažďové zrážky, odparovanie a hodnoty pH. Z toho dôvodu sa v niektorých krajinách nedostatok selénu vyskytuje pomerne často. V Spojených štátoch amerických sa tento problém objavuje len v ojedinelých prípadoch. Výsledky prieskumu z roku 2017 však ukázali, že približne jedna miliarda ľudí po celom svete trpí nedostatkom tohto dôležitého minerálu.

 

 

Čo je selén a aké má funkcie v našom tele?

Selén je mimoriadne dôležitým minerálom, pretože dokáže podporovať funkciu niekoľkých systémov v našom organizme. Tento minerál posilňuje napríklad endokrinný, imunitný a kardiovaskulárny systém. Štítna žľaza, ktorá je súčasťou endokrinného systému, obsahuje najvyššiu koncentráciu selénu zo všetkých orgánov ľudského tela.

Výsledky prieskumu z roku 2011 naznačili, že nedostatok selénu môže v našom tele vyvolať niektoré druhy rakoviny. Na vyvodenie jasných záverov je však potrebné vykonať ešte viac štúdii.

Nedostatok selénu môže tiež ovplyvniť kognitívne funkcie, ale aj v tejto oblasti je potrebné vykonať ešte viac výskumov, ktoré by nám priniesli spoľahlivejšie výsledky.

 

Ako sa nedostatok selénu prejavuje v našom tele?

Nedostatok tohto minerálu signalizujú viaceré symptómy. Deficit selénu sa v našom tele najčastejšie prejavuje:

  •     neplodnosťou mužov a žien;
  •     svalovou slabosťou;
  •     únavou;
  •     poruchou vedomia (obnubiláciou – mrakotným stavom);
  •     stratou vlasov;
  •     oslabeným imunitným systémom.

 

Kto patrí do rizikovej skupiny?

Už sme spomínali, že nedostatok selénu sa prejavuje u ľudí, ktorí žijú v oblastiach s nízkou koncentráciou selénu v pôde. Okrem toho sa však deficit selénu objavuje u:

  •     ľudí, ktorí musia absolvovať dialýzy;
  •     HIV pozitívnych;
  •     osôb, ktorých trápia poruchy trávenia (napríklad u pacientov s Crohnovou chorobou).

 

Každá z týchto zdravotných ťažkostí môže zhoršovať schopnosť organizmu vstrebávať selén. Ak teda patríte do jednej z vyššie uvedených skupín ľudí, tak nedostatkom tohto minerálu môžete trpieť aj napriek tomu, že konzumujete stravu, ktorá je naň bohatá.

 

Pre ktorých ľudí je dôležité prijímať dostatočné množstvo selénu?

Pre niektoré osoby je obzvlášť dôležité, aby prijímali dostatočnú dávku tohto minerálu. Ide napríklad o:

  • ľudí, ktorí trpia ochoreniami štítnej žľazy (napríklad Gravesovo-Basedowovou chorobou);
  • osoby, u ktorých sa na štítnej žľaze vyskytujú uzly;
  • onkologických pacientov;
  • ľudí s oslabenou funkciou imunitného systému;
  • tehotné ženy;
  • osoby, u ktorých sa už deficit selénu vyskytuje.

 

Ako lekár zistí, že trpíte nedostatkom selénu?

Pre doktorov nie je vždy jednoduché zistiť, že ich pacient trpí deficitom tohto dôležitého minerálu. Dôvodom je fakt, že neexistuje široko dostupný test, ktorý by im ukázal, že osoba má vo svojom tele nízke hladiny selénu. V niektorých prípadoch vám doktor nedostatok selénu môže zistiť pomocou merania hladiny glutationu peroxidázy, čo je enzým, ktorý pre svoju funkciu potrebuje selén. Nízka hladina tohto enzýmu v krvi môže byť predzvesťou toho, že trpíte deficitom selénu.

 

Ako sa lieči nedostatok selénu?

Pre ľudí, ktorých trápi deficit selénu sa v prvom rade odporúča konzumovať viac potravín s vysokým obsahom tohto minerálu. Na selén sú napriklad bohaté:

  •     para orechy;
  •     tuniak žltoplutvý;
  •     ryža;
  •     fazuľa;
  •     celozrný chlieb.

 

Americký Národný inštitút zdravia odporúča, aby ľudia, ktorí sú starší ako štrnásť rokov, prijímali každý deň 55 mikrogramovú dávku selénu. Pre tehotné a dojčiace ženy sa odporúčaná denná dávka zvyšuje, a mali by teda každý deň prijať 70 mikrogramov tohto minerálu. Majte však na pamäti, že za deň nesmiete prijať viac ako 900 mikrogramov selénu, pretože takouto vysokou dávkou sa už môžete otráviť. Medzi príznaky, ktoré signalizujú, že ste prijali vysokú dávku selénu patrí cesnakovitý dych a kovová chuť v ústach.

V prípade, že nechcete konzumovať potraviny, ktoré sú na selén bohaté, môžete siahnuť aj po výživových doplnkoch tohto minerálu. Selén obsahujú viaceré multivitamíny, no na trhu sa už vyskytujú aj jeho samostatné doplnky. Výživové doplnky tohto minerálu si môžete kúpiť buď vo forme selenometionínu alebo seleničitanu. Selenometionín je pre vaše telo ľahšie vstrebávateľný, a preto je dobrou voľbou pre ľudí, ktorých trápi vážny deficit selénu.

Americká správa potravín a liečiv však nekontroluje pravosť a kvalitu výživových doplnkov do takej miery ako to robia pri liekoch. Ešte predtým, než začnete užívať doplnky tohto minerálu, sa teda poraďte so svojím lekárom.

 

Zhrnutie na záver

Aj napriek tomu, že u ľudí sa deficit selénu často nevyskytuje, musíte si dávať pozor na to, aby ste prijímali dostatočné množstvo tohto minerálu a aby ho vaše telo správne vstrebávalo. Ak teda máte pocit, že vám selén chýba, navštívte svojho doktora, ktorý vylúči ďalšie možné príčiny vašich symptómov.

Share This