Nedostatok jódu v tele a 10 príznakov, ktorými si ho telo pýta

Autor: Miroslav Beňo

Jód predstavuje pre telo jeden zo základných minerálov. Bežne sa nachádza v morských plodoch.

Vaša štítna žľaza ho používa na produkciu hormónov štítnej žľazy, ktoré pomáhajú regulovať rast, opravujú poškodené bunky a podporujú zdravý metabolizmus (1, 2).

Bohužiaľ, štatistiky hovoria, že až tretina ľudí po celom svete je vystavená rizikám, ktoré spôsobuje nedostatok jódu (3).

Medzi osoby s najvyšším rizikom patria (4, 5, 6):

  • Tehotné ženy.
  • Ľudia žijúci v krajinách, ktoré majú v pôde veľmi málo jódu. Patrí sem Južná Ázia, Juhovýchodná Ázia, Nový Zéland a európske krajiny.
  • Ľudia, ktorí nepoužívajú jodidovanú soľ.
  • Ľudia, ktorí dodržiavajú vegetariánsku alebo vegánsku stravu.

Na druhej strane, nedostatok jódu je zriedkavý v krajinách Spojených štátov amerických, kde má potrava dostatok minerálov (7).

Nedostatok jódu môže spôsobiť nepríjemné až závažné nepríjemnosti. Radia sa sem opuchy krku, problémy spojené s tehotenstvom, priberanie na váhe a ťažkosti s učením sa.

Jeho príznaky sú veľmi podobné príznakom hypotyreózy, resp. nízkej hladiny hormónov štítnej žľazy. Vzhľadom na to, že jód je nevyhnutný na produkciu hormónov štítnej žľazy, jeho absencia v tele znamená, že ich váš organizmus nemôže produkovať dostatočné množstvo, čo vedie k hypotyreóze.

V tomto článku sa dozviete 10 najčastejších príznakov nedostatku jódu.

 

Dôležité upozornenie: Nezačnite užívať jód, lebo máte potrebu a chcete. Jód je veľmi dôležitý minerál, ale jeho nadbytok vám vie spôsobiť vážne zdravotné ťažkosti. 

 

 

Najčastejšie príznaky nedostatku jódu v tele

 

Opuch v krku

Opuch v prednej časti krku je najčastejším príznakom nedostatku jódu.

Nazýva sa to struma a objavuje sa, keď štítna žľaza príliš rastie.

Štítna žľaza je malá žľaza v tvare motýľa nachádzajúca sa v prednej časti krku. Následkom toho, že takzvaný tyreotropný hormón / tyreotopín (TSH – hormón predného laloka hypofýzy), stimuluje štítnu žľazu, dochádza k sekrécii trijódtyronínu (T3) a tyroxínu (T4), ktoré organizmu pomáhajú regulovať rýchlosť využívania energie (8, 9).

Keď hladina TSH v krvi stúpa, štítna žľaza využíva jód na produkciu hormónov štítnej žľazy. Ak však nemá vaše telo dostatok jódu, nedokáže ich vyprodukovať dostatočné množstvo. (9).

V rámci kompenzácie pracuje štítna žľaza náročnejšie, aby sa pokúsila vyprodukovať viac hormónov štítnej žľazy. To spôsobí, že bunky rastú a množia sa, čo nakoniec vedie k spomínanej strume.

Našťastie, väčšina prípadov sa dá liečiť zvýšením príjmu jódu. Ak sa však struma dlhodobo nelieči, môže spôsobiť trvalé poškodenie štítnej žľazy.

 

Neočakávané zvýšenie hmotnosti

Neočakávané zvýšenie hmotnosti je ďalším znakom nedostatku jódu.

Môže k nemu dôjsť, keď telo nemá dostatok jódu na produkciu hormónov štítnej žľazy. Deje sa to, lebo hormóny štítnej žľazy pomáhajú regulovať váš metabolizmus. Ide o proces, pri ktorom vaše telo premieňa jedlo na energiu a teplo (10, 11).

Ak sú hladiny hormónov štítnej žľazy nízke, vaše telo v pokoji spáli menej kalórií. Bohužiaľ, to však znamená, že viac kalórií z potravín, ktoré konzumujete, sa vo vašom tele ukladá vo forme tuku (10, 11).

 

Avšak dajte si pozor. V žiadnom prípade ho nezačnite užívať, aby ste si “naštartovali metabolizmus” pri chudnutí. Metabolizmus tým nenaštartujete. Metabolizmus tak nefunguje.

 

Únava a slabosť

Únava a slabosť sú taktiež častými príznakmi nedostatku jódu.

Niektoré štúdie dospeli k záveru, že takmer 80 % ľudí s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy, čo sa vyskytuje práve v prípade nedostatku jódu, sa cíti unaveno, malátne a slabo (12).

K týmto príznakom dochádza z toho dôvodu, že hormóny štítnej žľazy pomáhajú telu produkovať energiu.

Ak sú hladiny hormónov štítnej žľazy nízke, telo nemôže vyprodukovať toľko energie, ako má obvykle vo zvyku. To môže viesť k tomu, že sa vaše energetické hladiny znížia a budete sa cítiť slabo.

Výskum uskutočnený na 2 456 ľuďoch zistil, že únava a slabosť patria k najbežnejším príznakom u osôb s nízkou alebo mierne nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy (13).

 

Strata vlasov

Hormóny štítnej žľazy pomáhajú regulovať rast vlasových folikulov.

Ak máte nízke hladiny hormónov štítnej žľazy, vaše vlasové folikuly sa môžu prestať regenerovať. Postupom času to môže viesť k vypadávaniu vlasov (14).

Z tohto dôvodu môžu ľudia s nedostatkom jódu trpieť práve vypadávaním vlasov (15).

Jedna štúdia, ktorej sa zúčastnila výskumná vzorka pozostávajúca zo 700 ľudí, zistila, že u 30 % osôb s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy došlo k vypadávaniu vlasov (16).

Iné štúdie však zistili, že nízka hladina hormónov štítnej žľazy spôsobuje vypadávanie vlasov iba u tých, ktorí majú vypadávanie vlasov v rodinnej anamnéze (14).

Každopádne, ak aj dôjde k vypadávaniu vlasov z dôvodu nedostatku jódu, dostatočný príjem tohto základného minerálu môže pomôcť upraviť hladinu hormónov štítnej žľazy a zastaviť tak vypadávanie vlasov.

 

Suchá až šupinatá pokožka

Suchá až šupinatá pokožka môže trápiť množstvo ľudí trpiacich nedostatkom jódu.

Niektoré štúdie preukázali, že až 77 % ľudí s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy môže mať suchú až šupinatú pokožku (12).

Hormóny štítnej žľazy, ktoré obsahujú jód, pomáhajú regenerovať vaše kožné bunky. Ak sú hladiny hormónov štítnej žľazy nízke, nedochádza k tejto regenerácii v požadovanej frekvencii, čo môže viesť k suchej až šupinatej pokožke (17).

Navyše, hormóny štítnej žľazy pomáhajú telu regulovať potenie. Ľudia s nižšou hladinou hormónov štítnej žľazy, napríklad s nedostatkom jódu, majú tendenciu potiť sa menej ako ľudia s normálnou hladinou hormónov štítnej žľazy (18, 19).

Vzhľadom na to, že pot pomáha udržiavať vašu pokožku vlhkú a hydratovanú, môže byť nedostatočné potenie sa ďalším dôvodom, prečo je suchá až šupinatá pokožka častým príznakom nedostatku jódu.

 

Je vám chladnejšie ako zvyčajne

Ak vám býva chladnejšie ako zvyčajne, môže ísť o ďalší z častých príznakov nedostatku jódu.

Niektoré štúdie zistili, že viac ako 80 % ľudí s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy môže byť na nízke teploty citlivejších ako zvyčajne (12).

Vzhľadom na to, že jód je potrebný na produkciu hormónov štítnej žľazy, jeho nedostatok môže spôsobiť pokles hladiny hormónov štítnej žľazy.

Keďže hormóny štítnej žľazy pomáhajú regulovať váš metabolizmus, nízka hladina hormónov štítnej žľazy môže spôsobiť, zníženú funkciu metabolizmu. V dôsledku zníženej činnosti metabolizmu sa neprodukuje dostatok tepla, čo môže spôsobiť, že vám bude chladnejšie ako obvykle (20, 21).

Hormóny štítnej žľazy tiež pomáhajú zvýšiť aktivitu vášho hnedého tuku. Ide o typ tuku, ktorý sa špecializuje práve na produkciu tepla. To znamená, že nízka hladina hormónov štítnej žľazy, ktorá môže byť spôsobená nedostatkom jódu, by mohla zabrániť tomu, aby hnedý tuk vykonával svoju prácu (22, 23).

 

Zmeny srdcového rytmu

Váš srdcový rytmus predstavuje to, koľkokrát vám srdce udrie za jednu minútu.

Hodnota vášho pulzu môže byť ovplyvnená aj hladinou jódu. Zatiaľ čo nedostatočné množstvo tohto základného minerálu vo vašom tele by mohlo spôsobiť, že vaše srdce bude tĺcť pomalšie ako zvyčajne, tak jeho nadmerné hodnoty môžu spôsobiť, že vaše srdce bude tĺcť rýchlejšie ako obvykle (24, 25).

Prílišný nedostatok jódu môže spôsobiť až abnormálne nízku srdcovú frekvenciu, čo môže viesť k pocitom malátnosti, únavy či závratom a mdlobám. (26).

 

Náročné učenie sa a problémy s pamäťou

Nedostatok jódu môže mať nepriaznivý vplyv aj na vašu schopnosť učiť sa. Okrem toho môže negatívne ovplyvňovať aj vašu pamäť. (27, 28, 29).

Štúdia, ktorej sa zúčastnilo viac ako 1 000 dospelých ľudí, preukázala, že pacienti s vyššími hladinami hormónov štítnej žľazy dosiahli v porovnaní s pacientmi s nižšími hladinami hormónov štítnej žľazy lepšie výsledky pri učení sa a pamäťových testoch (30).

Hormóny štítnej žľazy pomáhajú vášmu mozgu rásť a rozvíjať sa. Keďže jód je potrebný na produkciu hormónov štítnej žľazy, jeho nedostatok môže znižovať vývoj mozgu (31).

Niektoré výskumy zistili, že hipokampus (časť mozgu, ktorá riadi dlhodobú pamäť) sa zdá byť menší u ľudí s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy (32).

 

Problémy počas tehotenstva

Tehotné ženy sú vystavené vysokému riziku nedostatku jódu.

Deje sa to z toho dôvodu, že by mali prijímať jeho dostatočné množstvo, aby naplnili nielen svoje denné potreby, ale tiež potreby rastúceho dieťaťa. Zvýšená potreba jódu pokračuje aj počas laktácie. Deti totižto prijímajú jód prostredníctvom materského mlieka (33).

Nedostatočný príjem jódu počas tehotenstva a laktácie môže zapríčiniť vedľajšie účinky pre matku aj pre dieťa.

Matky môžu mať príznaky nedostatočnej činnosti štítnej žľazy, ako je napríklad struma, slabosť, únava alebo pocit chladu. V súvislosti s tým stojí za zmienku, že nedostatok jódu u dojčiat môže brzdiť fyzický rast a vývoj mozgu (4).

Okrem toho, prílišný nedostatok jódu môže zvyšovať riziko nedonosenia bábätka (34).

 

Silná alebo nepravidelná menštruácia

V dôsledku nedostatku jódu sa môže u žien vyskytnúť aj silné alebo nepravidelné menštruačné krvácanie (35).

Rovnako ako väčšina príznakov nedostatku jódu, i tento súvisí aj s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy. Ako sme už niekoľkokrát spomínali, jód je totižto potrebný na produkciu hormónov štítnej žľazy.

Výsledky jednej štúdie preukázali u 68 % žien s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy nepravidelné menštruačné cykly. Pre porovnanie, podobné problémy sa vyskytli len u 12 % zdravých žien (36).

Štúdie tiež preukazujú, že ženy s nízkou hladinou hormónov štítnej žľazy častejšie prežívajú menštruačné cykly so silným krvácaním. Je to spôsobené tým, že nízka hladina hormónov štítnej žľazy narúša signály hormónov, ktoré sa podieľajú práve na menštruačnom cykle (37, 38).

 

Zdroje jódu

V prirodzenej strave nájdeme len veľmi málo kvalitných zdrojov jódu. Aj z toho dôvodu je nedostatok jódu bežný naprieč celým svetom.

Odporúčaný denný príjem jódu je 150 mcg denne. Toto množstvo by malo vyhovovať potrebám 97 až 98 % všetkých zdravých dospelých ľudí.

Tehotné a dojčiace ženy však potrebujú väčší príjem jódu. Zatiaľ čo u tehotných žien by mal byť príjem jódu na úrovni 220 mcg denne, tak u dojčiacich žien by mali denné príjmy jódu dosahovať 290 mcg denne (39).

Potraviny uvedené nižšie sú vynikajúcim zdrojom jódu (39):

  • Morské riasy (jeden celý plátok): 11 až 1 899 % odporúčaného denného príjmu.
  • Treska (85 gramov): 66 % odporúčaného denného príjmu.
  • Jogurt (1 téglik): 50 % odporúčaného denného príjmu.
  • Jodidovaná soľ (1/4 čajovej lyžičky – 1,5 gramu): 47 % odporúčaného denného príjmu.
  • Krevety (85 gramov): 23 % odporúčaného denného príjmu.
  • Vajce (1 ks): 16 % odporúčaného denného príjmu.
  • Tuniak konzervovaný (85 gramov): 11 % odporúčaného denného príjmu.
  • Sušené slivky (5 ks): 9 % odporúčaného denného príjmu.

Morské riasy sú zvyčajne najbohatším zdrojom jódu. Záleží to však aj na tom, odkiaľ pochádzajú. Morské riasy z niektorých krajín, napríklad z Japonska, sú skutočne bohaté na jód (40).

Menšie množstvo tohto minerálu sa nachádza aj v iných potravinách, ako napríklad v rybách, morských plodoch, hovädzom a kuracom mäse, fazuli lima a pinto či v mlieku a ďalších mliečnych výrobkoch.

Najlepším spôsobom, ako si zabezpečiť dostatočný príjem jódu, je pridávanie jodidovanej soli do jedla. Pol lyžičky (3 gramy) v priebehu dňa stačí na to, aby sa predchádzalo nedostatku jódu a nepríjemnostiam s ním spojenými.

 

Ako sa zisťuje nedostatok jódu?

Ak sa vám zdá, že vás trápi nedostatok jódu, obráťte sa na vášho všeobecného lekára. Bude vám kontrolovať opuch v krku (struma) alebo vám odoberie vzorku moču na presnú kontrolu hladiny jódu vo vašom tele (41). Sami si jeho nedostatok nezistíte.

 

Zhrnutie na záver

Nedostatok jódu sa u ľudí vyskytuje pomerne často, najmä v Európe a krajinách tretieho sveta, kde majú potraviny a pôda nízku hladinu jódu.

Vaše telo používa jód na produkciu hormónov štítnej žľazy. Preto môže nedostatok jódu spôsobiť hypotyreózu – stav, pri ktorom si telo nedokáže vyprodukovať dostatočné množstvo hormónov štítnej žľazy.

Našťastie, nedostatku jódu sa dá veľmi jednoducho zabrániť. Pridanie trochy jodidovanej soli do vašich hlavných jedál by vám malo pomôcť splniť vaše denné potreby.

Ak si myslíte, že trpíte nedostatkom jódu, obráťte sa na vášho všeobecného lekára. Keď tak urobíte, odoberú vám vzorku moču alebo sa podrobíte kontrole viditeľných príznakov nedostatku jódu, akými je napríklad struma.

Nikdy však nezačnite užívať doplnky jódu, pokiaľ vám nepovie lekár. Doplnkami viete veľmi ľahko prestreliť odporúčaný denný príjem, a nadbytok jódu je pre telo nebezpečný.

Share This