Nedostatok draslíka v tele. Trpíte ním aj vy? A ako ho ľahko doplniť

Autor: Miroslav Beňo

Draslík je základný minerál, ktorý má vo vašom tele veľa úloh. Pomáha regulovať svalové kontrakcie, udržuje zdravé nervové funkcie a reguluje rovnováhu tekutín.                            

Nanešťastie, moderná západná strava veľmi neobsahuje potraviny s draslíkom. Napríklad národný prieskum v USA zistil, že približne 98% Američanov nedosahuje odporúčaný príjem draslíka. Keďže skôr jedávame spracované potraviny, ktoré sú ochudobnené o viaceré dôležité živiny, potraviny bohaté na draslík ako sú ovocie, zelenina, fazuľa či orechy idú u mnohých ľudí do úzadia (1).

Zaujímavé však je, že strava s nízkym obsahom draslíka je zriedkavo príčinou nedostatku draslíka alebo hypokaliémie.

Nedostatok je charakterizovaný hladinou draslíka v krvi pod 3,5 mmol na liter (2).

Namiesto toho, deficit nastane vtedy, keď vaše telo náhle stratí veľa tekutiny. Medzi časté príčiny patrí chronické zvracanie, hnačka, nadmerné potenie a strata krvi (3).

 

 

Hypokaliémia

Nízka hladina draslíka (hypokaliémia) znamená nižšiu ako normálnu hladinu draslíka v krvi. Draslík pomáha prenášať elektrické signály do buniek vo vašom tele. Toto je rozhodujúce pre správne fungovanie nervových a svalových buniek, najmä buniek srdcového svalu.

Hladina draslíka v krvi je zvyčajne 3,6 až 5,2 milimólov na liter (mmol / l). Veľmi nízka hladina draslíka (menej ako 2,5 mmol / l) môže byť život ohrozujúca a vyžaduje si neodkladnú lekársku starostlivosť.

 

Čo sa považuje za nízky obsah draslíka?

Nízke hladiny draslíka sú hladiny draslíka v krvi pod 3,5 mEg / L; pod 2,5 mEg / L môžu byť život ohrozujúce. Podľa aktualizovaných klinických zistení sú normálne hladiny draslíka pre väčšinu ľudí obvykle medzi 3,5 a 5,0 mEq na liter (mEq / L). Čokoľvek nad 5,0 mEq / L sa považuje za vysokú hladinu a hladiny nad 6,0 môžu byť takisto nebezpečné a môžu vyžadovať okamžitú lekársku pomoc.

Poznámka: Hypokaliémia je neobvyklá u ľudí s normálnou funkciou obličiek. Väčšina ľudí nechodí k lekárovi kvôli nízkemu obsahu draslíka alebo preto, že by sa považovali za hypokalemických. Zvyčajne sa to zistí, keď vám urobia krvné testy, pretože máte príznaky inej choroby, ako je porucha nadobličiek, alebo keď vám robia rutinné laboratórne testy, čo je často potrebné, ak užívate diuretikum.

 

Dôsledky príliš veľkého alebo príliš malého množstva draslíka

Menej ako 2% Američanov spĺňa americké odporúčania pre draslík (41). V Európskej únii sme na tom lepšie a podľa prieskumov z deviatich členských krajín je priemerný príjem 2,463 and 3,991 mg draslíka za deň.

Nízky príjem draslíka však sám o sebe málokedy spôsobí deficit (42, 43).

Namiesto toho sa väčšinou vyskytuje nedostatok draslík až vtedy, keď telo náhle stratí príliš veľa draslíka. Môže k tomu dôjsť pri chronickom vracaní, chronickej hnačke alebo v iných situáciách, keď ste stratili veľa vody (44).

Je tiež neobvyklé, prijímať príliš veľa draslíka. Aj keď sa to môže stať, ak užijete príliš veľa doplnkov draslíka, neexistuje presvedčivý dôkaz o tom, že by zdraví dospelí jedinci mohli získať príliš veľa draslíka z potravín (45).

Nadbytok draslíka v krvi sa väčšinou vyskytuje, keď telo nedokáže minerál odstrániť močom. Preto postihuje väčšinou ľudí so zlou funkciou obličiek alebo s chronickým ochorením obličiek (46).

Ďalej môže byť potrebné, aby určité skupiny populácie obmedzili svoj príjem draslíka, a to vrátane tých s chronickým ochorením obličiek, pacientov, ktorí užívajú lieky na krvný tlak a starších ľudí, pretože funkcia obličiek s vekom normálne klesá (47, 48, 49).

Existujú však dôkazy, že konzumácia príliš veľkého množstva draslíka môže byť nebezpečná. Ich malé rozmery umožňujú ľahké predávkovanie (39, 40).

Konzumácia príliš veľkého množstva doplnkov môže spôsobiť, že obličky nebudú stačiť odstraňovať nadbytočný draslík (50).

Jednako je však dôležité uistiť sa, že denne získavate dostatok draslíka pre vaše optimálne zdravie.

Platí to najmä pre starších ľudí, pretože vysoký krvný tlak, mŕtvice, obličkové kamene a osteoporóza sú častejšie u starších ľudí.

 

Príznaky nedostatku draslíka

Slabosť a Únava

Slabosť a únava sú často prvé príznaky nedostatku draslíka.

Existuje niekoľko spôsobov, ako môže tento nedostatok minerálu spôsobiť slabosť a únavu.

Za prvé, draslík pomáha regulovať svalové kontrakcie. Keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, vaše svaly produkujú slabšie kontrakcie (4).

Deficit tohto minerálu môže tiež ovplyvniť to, ako vaše telo využíva živiny, čoho výsledkom je únava.

Napríklad, niektoré dôkazy ukazujú, že deficit by mohol narušiť produkciu inzulínu, čo by malo za následok vysokú hladinu cukru v krvi (5).

 

Svalové kŕče

Svalové kŕče sú náhle, nekontrolovateľné kontrakcie svalov. Môžu sa vyskytnúť, keď sú hladiny draslíka v krvi nízke (6).

Vo svalových bunkách pomáha draslík prenášať signály z mozgu, ktoré stimulujú kontrakcie. Pomáha tiež ukončiť tieto kontrakcie odchodom zo svalových buniek (7).

Keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, váš mozog nemôže tieto signály prenášať tak efektívne. To vedie k viac predĺženým kontrakciám, ako sú svalové kŕče.

 

Problémy s trávením

Problémy s trávením majú veľa príčin, z ktorých jednou môže byť nedostatok draslíka.

Draslík pomáha prenášať signály z mozgu do svalov nachádzajúcich sa v tráviacom systéme. Tieto signály stimulujú kontrakcie, ktoré pomáhajú hýbať tráviaci systémom a poháňajú jedlo, aby sa mohlo tráviť (8).

Ako sme už spomenuli, keď sú hladiny draslíka v krvi nízke, mozog nemôže prenášať signály tak efektívne, čím sa kontrakcie v tráviacom systéme môžu oslabiť a spomaliť pohyb potravín. To môže spôsobiť zažívacie ťažkosti ako je nadúvanie a zápcha (9, 10).

Okrem toho, niektoré štúdie naznačujú, že vážny deficit môže spôsobiť úplnú paralizáciu čreva (11). Iné štúdie však zistili, že spojenie medzi nedostatkom draslíka a paralyzovaným črevom nie je úplne jasné (12).

 

Palpitácia srdca

Všimli ste si niekedy, že vaše srdce náhle bije silnejšie, rýchlejšie alebo preskočí úder?

Tento pocit je známy ako palpitácia srdca a je zvyčajne spojený so stresom alebo úzkosťou. Palpitácie srdca však môžu byť tiež príznakom nedostatku draslíka (13).

Je to preto, že tok draslíka do a zo srdcových buniek pomáha regulovať váš srdcový rytmus. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu tento tok zmeniť, čo vedie k búšeniu srdca (14).

Palpitácie srdca môžu byť okrem toho príznakom arytmie, alebo nepravidelnej činnosti srdca, ktorá je tiež spojená s nedostatkom draslíka. Na rozdiel od palpitácií bola arytmia spojená so závažnými ochoreniami srdca (14, 15).

 

Bolesti svalov a stuhnutosť

Svalové bolesti a stuhnutosť môžu byť tiež príznakom vážneho nedostatku draslíka (16).

Tieto príznaky môžu naznačovať rýchle rozpadávanie svalov, známe tiež ako rabdomyolýza.

Hladina draslíka v krvi pomáha regulovať prietok krvi do svalov. Ak sú hladiny veľmi nízke, vaše krvné cievy sa môžu sťahovať a obmedzovať prietok krvi do svalov (17).

To znamená, že svalové bunky prijímajú menej kyslíka, čo môže spôsobiť ich natrhnutie a prasknutie.

To má za následok rabdomyolýzu, ktorá je sprevádzaná symptómami, ako je stuhnutosť svalov a bolesti (17).

 

Brnenie a necitlivosť

Tí, ktorí majú nedostatok draslíka, môžu mať pretrvávajúce brnenie a necitlivosť (18).

Odborne sa to nazýva parestézia a zvyčajne sa vyskytuje v rukách, celých rukách, nohách a chodidlách (19).

Draslík je dôležitý pre zdravé nervové funkcie. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu oslabiť nervové signály, čo môže mať za následok brnenie a znecitlivenie.

Aj keď príležitostné zažívanie týchto príznakov je neškodné, pretrvávajúce brnenie a necitlivosť môžu byť príznakom skrytého problému. Ak trpíte pretrvávajúcou parestéziou, je najlepšie navštíviť svojho lekára.

 

Dýchacie ťažkosti

Vážny nedostatok draslíka môže spôsobiť dýchacie ťažkosti. Dôvodom je fakt, že draslík pomáha prenášať signály, ktoré stimulujú pľúca, aby sa sťahovali a rozťahovali (20).

Ak je hladina draslíka v krvi výrazne nízka, pľúca sa nemusia rozťahovať a sťahovať správne. To má za následok dýchavičnosť (21).

Nízka hladina draslíka v krvi vám môže tiež spôsobiť lapanie po dychu tým, že môže spôsobiť abnormálny tlkot srdca. To znamená, že z vášho srdca sa čerpá menej krvi do zvyšku tela (14).

Krv dodáva telu kyslík, takže zmenený prietok krvi môže spôsobiť dýchavičnosť.

Závažný deficit draslíka môže tiež zastaviť činnosť pľúc, čo je smrteľné (22).

 

Zmeny nálad

Deficit draslíka môže súvisieť aj so zmenami nálad a duševnou únavou. Nízke hladiny draslíka v krvi môžu narušiť signály, ktoré pomáhajú udržiavať optimálnu funkciu mozgu (23).

Jedna odborná štúdia napríklad zistila, že 20% pacientov s mentálnymi poruchami malo nedostatok draslíka (24).

V oblasti nedostatku draslíka a nálady však existuje len obmedzený počet dôkazov, takže tvODDť niečo definitívne v tejto oblasti je ešte predčasné.

 

Príčiny nedostatku draslíka

Nízka hladina draslíka (hypokaliémia) má veľa príčin. Najčastejšou príčinou je nadmerná strata draslíka v moči v dôsledku užívania liekov na predpis, ktoré zvyšujú močenie. Tieto lieky, ktoré sa tiež nazývajú odvodňovacie tablety alebo diuretiká, sa často predpisujú ľuďom, ktorí majú vysoký krvný tlak alebo ochorenie srdca.

Zvracanie, hnačka alebo oboje môžu tiež viesť k nadmernej strate draslíka v zažívacom trakte. Nízky obsah draslíka je málokedy spôsobený neprijímaním dostatočného množstva draslíka vo vašej strave.

Príčiny straty draslíka zahŕňajú:

  1. Nadmerné užívanie alkoholu
  2. Chronické ochorenie obličiek
  3. Diabetická ketoacidóza
  4. Hnačka
  5. Diuretiká (odstraňovače zadržiavania vody)
  6. Nadmerné užívanie preháňadiel
  7. Nadmerné potenie
  8. Nedostatok kyseliny listovej
  9. Primárny aldosteronizmus
  10. Užívanie niektorých antibiotík
  11. Zvracanie

 

Hypokaliémia vyvolaná liekmi

Určité lieky môžu tiež spôsobiť nízku hladinu draslíka.

Diuretiká: Asi 80% ľudí, ktorí užívajú diuretiká, majú nedostatok draslíka v dôsledku zvýšeného močenia. Pacientom s vysokým krvným tlakom, srdcovým zlyhaním a ochorením obličiek môžu byť predpísané diuretiká alebo „odvodňovacie tablety“. Diuretiká sú najbežnejšou príčinou hypokaliémie.

Laxatíva: Laxatíva môžu spôsobiť stratu draslíka v stolici.

Beta-adrenergné agonistické lieky: Bronchodilatanciá, steroidy alebo teofylín (používané na astmu, emfyzém a COPD) môžu ovplyvniť hladiny draslíka v krvnom sére a hladiny glukózy v krvi.

Niektoré antibiotiká: Niektoré antibiotiká užívané vo veľkých dávkach môžu zvýšiť vylučovanie draslíka obličkami.

Inzulín: Veľké dávky inzulínu, ktoré môžu liečiť Hyperosmolárny hyperglykemický neketotický syndróm (HHNS), nebezpečný stav spôsobený veľmi vysokými hladinami cukru v krvi, sa často dopĺňajú intravenóznym draslíkom.

 

Ako zvýšiť hladiny draslíka

V miernych prípadoch hypokaliémie sa hladiny draslíka môžu normalizovať do niekoľkých dní od začiatku zvýšeného príjmu draslíka. Ak sa uistíte, že budete jesť každý deň dostatok potravín bohatých na draslík, môžete si tak pomôcť zvýšiť a udržať zdravé hladiny draslíka. 

Odporúčaný denný príjem draslíka je podľa údajov Národných akadémií vied, strojárstva a medicíny (NASEM) nasledovný:

  • Zdraví dospelí: 3 400 mg denne pre mužov, 2 600 pre ženy (vo veku 19 a viac rokov)
  • Dospievajúci vo veku 14 až 18 rokov: 3 000 mg muži, 2 300 mg ženy
  • Deti vo veku 9 až 13 rokov: 2 500 mg chlapci, 2 300 mg dievčatá
  • Deti vo veku 4 až 8 rokov: 2 300 mg chlapci, 2 300 mg dievčatá
  • Deti vo veku 1 až 3: 2 000 mg pre chlapcov aj pre dievčatá
  • Bábätká vo veku 7 až 12 mesiacov: 860 mg pre chlapcov aj dievčatá
  • Od narodenia do 6 mesiacov: 400 mg pre chlapcov aj pre dievčatá

 

Americké zdravotnícke orgány však stanovili odporúčaný denný príjem (ODD) draslíka až na 4 700 mg pre dospelého muža aj ženu (25).

 

Zdroje draslíka

Najlepší spôsob ako zvýšiť príjem draslíka, je jesť viac potravín bohatých na draslík, ako je ovocie, zelenina, fazuľa a orechy.

Tu je zoznam potravín, ktoré sú vynikajúcimi zdrojmi draslíka, spolu s percentuálnym podielom ODD, ktoré sa nachádzajú v 100 gramovej porcii (26):

  • Červená repa, varená: 26% ODD
  • Sladké zemiaky, pečené: 19% ODD
  • Fazuľa, varená: 18% ODD
  • Mušle, varené: 18% ODD
  • Zemiaky, pečené: 16% ODD
  • Bataty, pečené: 14% ODD
  • Avokádo: 14% ODD
  • Pinto fazuľa, varená: 12% ODD
  • Banány: 10% ODD

 

Mali by ste užívať doplnky draslíka?

Draslíkové doplnky bez lekárskeho predpisu sa neodporúča užívať. Napríklad v USA potravinové úrady obmedzujú draslík v doplnkoch bez lekárskeho predpisu iba na 99 mg. Na porovnanie, stredný banán obsahuje 422 mg draslíka (27, 28).

Tento limit je pravdepodobne nízky preto, že štúdie preukázali, že vysoké dávky draslíka môžu poškodiť črevá alebo viesť k abnormálnemu srdcovému rytmu, ktorý je smrteľný (27, 29, 30).

Ak užijete príliš veľa draslíka, môže to spôsobiť jeho nadmerné množstvo v krvi, čo je stav známy ako hyperkalémia. Hyperkalémia môže spôsobiť arytmiu alebo nepravidelný tlkot srdca, ktorý môže spôsobiť vážne srdcové stavy (31).

Preto je dobré užívať doplnok draslíka vo vyšších dávkach iba vtedy, ak vám ho predpíše lekár.

Share This