Vedľajšie účinky horčíka a príznaky jeho nadbytku

Autor: Miroslav Beňo

Magnézium je minerál, ktorý sa prirodzene nachádza v mnohých potravinách a vo vašom tele. Tak ako pri všetkom, aj tu však existuje nebezpečenstvo spojené s nadmerným príjmom horčíka.

Predávkovanie magnéziom môže viesť k tomu, čo je odborne známe ako hypermagneziémia. To je prípad, keď je vo vašej krvi príliš veľa magnézia. Tento stav sa môže vyskytnúť u ľudí s chronickým zdravotným stavom, ako je chronické ochorenie obličiek, hoci je to zriedkavé.

Predávkovanie magnéziom môže byť tiež dôsledkom nadmerného užívania doplnku alebo liekov obsahujúcich horčík.

Ako teda tento minerál funguje a čo sa stane, keď ho prijmete príliš veľa?

 

 

Úloha magnézia v tele

Magnézium plní v ľudskom tele mnoho funkcií. Je dôležitý pre:

  • syntézu bielkovín
  • zdravú tvorbu kostí
  • reguláciu krvného tlaku
  • udržiavanie zdravia srdca
  • produkciu energie
  • nervovú funkciu
  • kontrolu hladiny cukru v krvi
  • elektrické vedenie v srdci

 

Podľa Úradu pre Výživové Doplnky z Národného Inštitútu Zdravia (National Institutes of Health’s Office of Dietary Supplements)  by mali zdraví dospelí muži všeobecne konzumovať 400 až 420 miligramov (mg) magnézia denne. Zdravé dospelé ženy by mali konzumovať 310 až 320 mg denne. Tehotným ženám sa odporúča konzumovať vyššiu dávku ako ženám, ktoré nie sú tehotné.

Ak užívate doplnkové magnézium, mali by ste vedieť, že maximálna dávka, ktorú by mal dospelý človek prijať, je 350 mg denne. Doplnkové magnézium sa líši od magnézia, ktoré sa prirodzene vyskytuje v potravinách, ktoré konzumujete.

Úrad pre Výživové Doplnky upozorňuje, že „príliš veľa magnézia z potravy nepredstavuje pre zdravých jedincov zdravotné riziko, pretože obličky vylučujú nadbytočné množstvo v moči.“ Avšak tiež konštatuje, že „vysoké dávky magnézia z potravinových doplnkov alebo liekov často vedú k hnačkám, ktoré môžu sprevádzať nevoľnosť a kŕče v bruchu.“

Na prevenciu migrénových bolestí hlavy môže byť predpísané magnézium s dennou dávkou viac ako 350 mg denne. Tieto dávky by sa mali užívať iba pod lekárskym dohľadom.

 

Zdroje magnézia

Magnézium sa nachádza v rôznych potravinách, najmä v tých, ktoré obsahujú veľa vlákniny. Orechy, listová zelenina, strukoviny a celozrnné potraviny patria k najlepším zdrojom. Medzi špecifické potraviny s vysokým obsahom magnézia patria:

  • mandle
  • špenát
  • kešu
  • arašidy
  • pšeničné cereálie alebo chlieb
  • sójové mlieko
  • čierne fazule
  • arašidové maslo

 

Ale jedlo nie je jediný zdroj, kde tento minerál nájdete. Nájdete ho tiež v doplnkoch a určitých liekoch.

Napríklad, magnézium je aktívnou zložkou niektorých preháňadiel. Aj keď tieto lieky môžu obsahovať vyššie množstvo elementárneho magnézia, zvyčajne to nie je nebezpečné. Z dôvodu laxatívneho účinku vaše telo neabsorbuje všetko magnézium. Namiesto toho sa vyplaví z tela skôr, ako bude mať šancu na predávkovanie.

Úrad pre Výživové Doplnky však poznamenáva, že „veľmi veľké dávky preháňadiel obsahujúcich magnézium a antacíd (obvykle poskytujúcich viac ako 5 000 mg magnézia denne) boli spojené s otravnosťou magnézia.“

Magnézium je tiež prítomné v niektorých liekoch na tráviace ťažkosti spôsobené žalúdočnou kyselinou alebo na pálenie záhy.

 

Rizikové faktory

Nadbytok magnézia a hypermagneziémia sú zriedkavé, pretože obličky pracujú na zbavovaní sa prebytočného magnézia. Predávkovanie výslednou hypermagneziémiou sa najčastejšie pozoruje u ľudí so zlou funkciou obličiek po užití liekov obsahujúcich magnézium, ako sú laxatíva alebo antacidá.

Práve kvôli tomuto riziku sú ľudia s ochorením obličiek varovaní pred užívaním doplnkov magnézia alebo liekov, ktoré tento minerál obsahujú. S tým spojené riziká sú vyššie aj u ľudí so srdcovými chorobami a gastrointestinálnymi poruchami.

 

Vedľajšie účinky a riziká

Aj keď sa doplnky magnézia všeobecne považujú za bezpečné, mali by ste sa pred ich užitím poradiť so svojím lekárom – najmä ak máte zdravotné ťažkosti.

Minerálny doplnok horčíka môže byť nebezpečný pre ľudí, ktorí užívajú niektoré diuretiká, lieky na srdce alebo antibiotiká (1).

Väčšina ľudí, ktorí užívajú doplnky magnézia, nemá vedľajšie účinky. Avšak ich užívanie, a to najmä vo veľkých dávkach, môže spôsobiť problémy spojené s črevami ako sú hnačky, nevoľnosť a zvracanie. (20).

Je dôležité poznamenať, že ľudia s ochorením obličiek sú vystavení vyššiemu riziku nežiaducich účinkov súvisiacich s týmito doplnkami (23).

Navyše dôkazy, ktoré tvrdia, že doplnky magnézia prospievajú ľuďom, ktorí ho majú nedostatok, nie sú dostatočné.

 

Čo sa stane pri predávkovaní magnéziom

Podľa Úradu Pre Výživové Doplnky môžu príznaky predávkovania magnéziom zahŕňať:

  • hnačku
  • nevoľnosť a zvracanie
  • letargiu
  • svalovú slabosť
  • abnormálnu elektrickú kondukciu v srdci
  • nízky krvný tlak
  • zadržiavanie moču
  • dýchacie ťažkosti
  • zástavu srdca

 

Lekár môže podať intravenózne glukonát vápenatý, aby pomohol zvrátiť účinky nadbytočného magnézia. Ak je poškodená adekvátna funkcia obličiek, môže sa podať intravenózne furosemid na diurézu a vylučovanie magnézia. Ak je hypermagneziémia závažná alebo sú zhoršené funkcie obličiek, môže byť potrebné použiť dialýzu na vyplavenie magnézia z tela.

 

Zhrnutie na záver

Celkovo je riziko predávkovania magnéziom u typicky zdravého človeka extrémne nízke. V určitých prípadoch je však stále možné mať ho príliš veľa.

Ak pociťujete nepriaznivé príznaky, ako napríklad hnačky, keď užívate doplnky magnézia alebo lieky obsahujúce magnézium, je možné, že užívate príliš veľa horčíka v týchto formách. Ak je to váš prípad, možno sa budete musieť poradiť so svojím lekárom.

U ľudí s poškodenou funkciou obličiek sa poraďte s lekárom o rizikách liekov a doplnkov obsahujúcich magnézium, aby ste zaistili svoju bezpečnosť.

Na druhej strane však platí, že môžete stratiť príliš veľa magnézia pri niektorých závažných ochoreniach, alkoholovej závislosti alebo pri užívaní určitých liekov. Nízka hladina magnézia môže viesť k problémom ako sú migrénové bolesti hlavy.

Share This