Limetka a všetko, čo o nej potrebujete vedieť (kalórie, nutričné hodnoty, vitamíny, účinky)

Autor: Miroslav Beňo

Čo je limetka

Limetka je kyslé, okrúhle, svetlozelené citrusové ovocie.

Limetka je nabitá živinami – obsahuje veľa vitamínu C, antioxidantov a ďalších prospešných látok.

Existuje mnoho druhov limetiek, ako napríklad citrónovník limetový alebo limetka (Citrus aurantifolia), perzská limetka (Citrus latifolia), púštna limetka (Citrus glauca) a kafrová limetka (Citrus hystrix).

Každý z týchto druhov sa vyznačuje jedinečnými vlastnosťami. Citrónovník limetový je menší, kyslejší a aromatickejší než bežnejšia perzská limetka.

Vďaka vysokému obsahu živín môžu limetky posilniť vašu imunitu, znížiť riziko srdcových ochorení, predísť vzniku obličkových kameňov, pomôcť pri vstrebávaní železa a podporiť zdravú pokožku.

V tomto článku sa dozviete viac o nutričných výhodách, využití a možných vedľajších účinkov limetky.

 

 

Nutričné hodnoty

Hoci sa limetky vyznačujú malou veľkosťou, sú plné živín – obzvlášť vitamínu C.

Jedna limetka strednej veľkosti (67 gramov) obsahuje (1):

  •     20 kalórií
  •     7 gramov sacharidov
  •     0,5 gramu bielkovín
  •     0,1 gramu tuku
  •     1,9 gramu vlákniny

 

Sacharidy

V jednej limetke nájdeme 7 gramov sacharidov, z ktorých 2 gramy tvorí vláknina a 1 gram je (prirodzene sa vyskytujúci) cukor. Šťava z jednej limetky (približne 1,5 uncí) neobsahuje žiadnu vlákninu a nachádza sa v nej približne polovica kalórií a sacharidov v porovnaní s limetkou s dužinou.

Zvyčajne neexistujú vedecké štúdie o glykemickom indexe ovocia s nízkym obsahom cukru a neškrobovej zeleniny, a ani limetková šťava nie je výnimkou. Tieto druhy ovocia a zeleniny obsahujú totiž len malé množstvo sacharidov a preto zvyčajne veľmi neovplyvňujú krvný cukor.

Glykemická záťaž berie do úvahy množstvo skonzumovaného jedla a jeho vplyv na krvný cukor a reakciu inzulínu. Glykemická záťaž limetkovej štavy je 1, pričom hodnota nižšia ako 10 sa považuje za nízku.

 

Tuky

Tak ako väčšina druhov ovocia, limetka obsahuje len zanedbateľné množstvo tuku.

 

Bielkoviny

V limetke sa nachádza len malé množstvo bielkovín.

 

Vitamíny a minerály v limetke

  •     vitamín C: 22% ODD*
  •     železo: 2% ODD
  •     vápnik: 2% ODD
  •     vitamín B6: 2% ODD
  •     tiamín: 2% ODD
  •     draslík: 1% ODD

 

*ODD = Odporúčaná denná dávka

 

Limetka tiež obsahuje menšie množstvo riboflavínu, niacínu, kyseliny listovej, fosforu a horčíku.

 

Zaujímavé fakty o limetke

  • Fakt 1: Limetka je hybridné citrusové ovocie.
  • Fakt 2: Hoci presný pôvod limetky je nejasný, odhaduje sa, že divoké limetky sa prvýkrát vypestovali v Indonézii a Juhovýchodnej Ázii.
  • Fakt 3: Arabskí obchodníci priniesli so sebou limetkové stromy zo svojej výpravy v Ázii a okolo 10. storočia ich rozšírili do Egyptu a Severnej Ameriky.
  • Fakt 4: Slovo „limetka“ je odvodené z arabského slova līma (perzsky limu), ktoré sa do slovenčiny dostalo cez francúzštinu a španielčinu.
  • Fakt 5: V kuchyni je limetka cenená pre svoju kyslosť a kvetinovú arómu šupky. Je bežnou prísadou v tradičných mexických, vietnamských a thajských pokrmoch.
  • Fakt 6: Limetková polievka je typické jedlo v mexickom štáte Yucatán. Nakladané limetky sú neoddeliteľnou súčasťou indickej kuchyne. V Austrálii za z limetiek pripravuje džem.  
  • Fakt 7: Extrakt a esenciálny olej z limetky sa často používa v parfumoch, čistiacich prostriedkoch a aromaterapii.
  • Fakt 8: Limetka môže byť skladovaná vonku pri izbovej teplote, kde zostane čerstvá po dobu jedného týždňa. Môže sa tiež voľne zabaliť do plastového vrecúška a uchovať v priehradke v chladničke, kde si zachová svoju čerstvosť 10-14 dní.
  • Fakt 8: Hlavným pestovateľom limetiek je India, za ktorou nasleduje Mexiko a Čína.
  • Fakt 9: V 19. storočí mali britskí námorníci povolenú dennú dávku citrusov (najprv to boli citróny, neskôr prešli na limetky), aby sa zabránilo skorbutu.

 

Zdravotné prínosy a účinky

Konzumácia limetky a limetkového džúsu má mnoho pozitívnych účinkov na zdravie.

 

Limetka je dobrým zdrojom antioxidantov

Antioxidanty sú dôležité látky, ktoré chránia bunky pred molekulami nazývanými voľné radikály. Voľné radikály vo vysokej koncentrácii poškodzujú bunky, čo môže následne spôsobiť chronické stavy, akými sú napríklad srdcové ochorenia, cukrovka a mnoho druhov rakovinových ochorení (2).

Limetka obsahuje mnoho aktívnych látok, ktoré v ľudskom tele fungujú ako antioxidanty. Medzi tieto látky patria flavonoidy, limonoidy, kemferol, quercetín a kyselina askorbová (3, 4).

 

Limetka posilňuje imunitu

Limetka je bohatá na vitamín C – živinu, ktorá podporuje imunitný systém.

Laboratórne štúdie zistili, že vitamín C zvyšuje tvorbu bielych krviniek, ktoré pomáhajú telu v boji proti infekciám a chorobám (5).

Štúdie na ľuďoch ukázali, že užívanie vitamínu C pomohlo znížiť trvanie a závažnosť prechladnutia (6).

Vitamín C tiež napomáha k rýchlejšiemu hojeniu rán tým, že znižuje zápal a stimuluje tvorbu kolagénu. Kolagén je dôležitá bielkovina, ktorá pomáha hojiť rany (7, 8).

Okrem vitamínu C je limetka tiež skvelým zdrojom ďalších antioxidantov, ktoré ochraňujú bunky pred poškodením v dôsledku pôsobenia voľných radikálov a posilňujú tak imunitný systém (2).

 

Limetka pre zdravú pokožku

Limetka má viacero vlastností, ktoré podporujú zdravú pokožku.

Limetka obsahuje veľa vitamínu C, ktorý je potrebný pre tvorbu kolagénu – bielkoviny, ktorá udržiava pokožku pevnú a silnú. Priemerná limetka (67 gramov) poskytuje vyše 20% odporúčanej dennej dávky tohto vitamínu (1, 9).

Jedna štúdia na vyše 4000 ženách napríklad odhalila, že účastníčky, ktoré prijímali viac vitamínu C, mali nižšie riziko tvorby vrások a suchej pleti následkom starnutia (10).

Limetka je tiež plná antioxidantov, ktoré pomáhajú predchádzať zmenám pokožky súvisiacim s vekom.

Oxidačný stres je stav, ktorý je spôsobený nerovnováhou medzi voľnými radikálmi a antioxidantmi v tele a môže viesť ku znakom predčasného starnutia.

Štúdia na myšiach zistila, že pitie citrusového nápoja pozitívne ovplyvnilo niektoré zo znakov predčasného starnutia: zredukovali sa napríklad vrásky a zvýšila sa tvorba kolagénu (11).

 

Limetka znižuje riziko srdcového ochorenia

Srdcové ochorenia sú najčastejšou príčinou úmrtí vo svete (12).

Výskumy nasvedčujú tomu, že limetky znižujú viacero rizikových faktorov pre srdcové ochorenia.

V limetke sa nachádza vysoké množstvo vitamínu C, ktorý pomáha znižovať vysoký krvný tlak, čo je hlavný rizikový faktor pre vznik srdcového ochorenia (13).

Vitamín C tiež môže pomôcť predísť ateroskleróze – ochoreniu, pri ktorom dochádza k hromadeniu usadenín v cievach a tie sa dôsledkom toho zúžia (14).

Štúdia na zvieratách ukázala, že kŕmenie zajacov limetkovými šupkammi a šťavou spomalila progresiu aterosklerózy (15).

 

Konzumáciou limetky môžete predísť vzniku obličkových kameňov

Obličkové kamene sú malé minerálne kryštály a ich vznik je sprevádzaný bolesťou.

Obličkové kamene sa môžu vytvoriť v obličkách pri veľkej koncentrácii moču alebo pri vysokej hladine minerálov (napr. vápnik), ktoré formujú kamene v moči (16).

Citrusové ovocie ako napríklad limetka má vysoký podiel kyseliny citrónovej, ktorá môže zabrániť vzniku obličkových kameňov tým, že zvyšuje hladinu citrátu a viaže sa v moči s minerálmi, ktoré sú schopné vytvárať kamene (17).

Jedna štúdia odhalila, že účastníci, ktorí jedli viac citrusov, mali podstatne nižšie riziko vzniku obličkových kameňov (18).

 

Limetka zvyšuje vstrebávanie železa

Železo je základná živina potrebná pre tvorbu červených krviniek a transport kyslíka v tele.

Nízka hladina železa môže spôsobiť nedostatok železa nazývaný anémia. Medzi znaky anémie spôsobenej nedostatkom železa patrí únava, ťažkosti s dýchaním počas cvičenia, bledosť, suchá koža a vlasy (19).

Väčšie riziko anémie z nedostatku železa hrozí vegánom a vegetariánom, pretože rastlinné výrobky obsahujú formu železa, ktorá sa vstrebáva ťažšie ako železo z mäsových a ostatných živočíšnych produktov (20).

Potraviny obsahujúce veľa vitamínu C, ako napríklad limetka, zlepšujú vstrebávanie železa z rastlinných potravín a môžu tak zabrániť anémii spôsobenej nedostatkom železa.

Jedna štúdia na vegetariánoch napríklad zistila, že konzumácia poháru limonády (250 ml) spolu s rastlinným jedlom zvyšuje vstrebávanie železa až o 70% (21).

 

Limetka znižuje riziko niektorých rakovinových ochorení

Rakovina je ochorenie, pri ktorom abnormálne bunky nekontrolovateľné rastú.

Citrusy obsahujú látky, ktoré sú spojené s nižším rizikom určitých rakovinových ochorení (22).

Flavonoidy, ktoré fungujú ako antioxidanty, môžu napríklad zastaviť génovú expresiu, ktorá spôsobuje progresiu rakoviny (23).

Laboratórne štúdie navyše naznačujú, že citrusové ovocie potláča rast alebo šírenie rakovinových buniek pri rakovine hrubého čreva, hrdla, pankreasu, prsníka, kostnej drene, lymfómu a ďalších (3, 24, 25, 26).

 

Ako využiť limetku

Existuje veľmi veľa spôsobov, ako použiť limetku vo vašej kuchyni aj mimo nej.

Limetka je cenená pre svoju kyslosť a kvetinovú arómu šupky, vďaka čomu sa považuje za základnú prísadu v kuchyniach Juchovýchodnej Ázie a Mexika.  

V ďalších častiach sveta, ako napríklad v Indii, sa pre zvýšenie životnosti limetky často nakladajú a následne sa pridávajú do pokrmov na zvýraznenie chuti.  

Limetková šupka a šťava sú bežnými prísadami v dezertoch a pečive, ako napríklad v americkom dezerte nazývanom limetkový koláč (angl. Key lime pie), sušienkach a zmrzline.

Toto citrusové ovocie sa tiež využíva v pikantných jedlách a môže dodať lepšiu chuť alkoholickým aj nealkoholickým nápojom.

Mimo kuchyne sa limetka používa ako prírodný čistiaci prostriedok a na neutralizovanie zápachu. Niektoré štúdie ukazujú, že limetka má antimikrobiálne vlastnosti (27, 28).

Limetková šťava sa môže zmiešať s octom a vodou následne použiť ako netoxický čistiaci povrchový sprej.

Limetky sú dostupné v potravinových obchodoch a zvyčajne sa nachádzajú vedľa citrónov a ďalších druhoch citrusov. Pri výbere citrusového ovocia si pamätajte, že vhodné citrusy sa zdajú byť ťažké na svoju veľkosť, majú svetlejšiu farbu a rovnomerné sfarbenie.

 

Vedľajšie účinky

Konzumácia limetky je zvyčajne bezpečná a nie je spojená so žiadnymi alebo len malými vedľajšími účinkami.

Ak však trpíte alergiou na iné citrusové plody, mali by ste sa vyhýbať limetke, pretože môže spôsobiť príznaky potravinovej alergie ako napríklad opuch, žihľavka a ťažkosti s dýchaním. Ak sa u vás tieto príznaky vyskytnú, okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.

Navyše, konzumácia limetky a limetkovej šťavy môže kvôli kyslosti spôsobiť niektorým ľuďom reflux. Medzi ďalšie tráviace symptómy patrí pálenie záhy, nevoľnosť, zvracanie a ťažkosti s prehĺtaním.  

Limetky sú veľmi kyslé, a preto je vhodné ich jesť s mierou. Konzumácia veľkého množstva limetiek môže zvýšiť riziko zubných kazov, pretože kyselina v limetkách a v ďalších citrusových plodoch môže erodovať zubnú sklovinu (29).

Zuby si môžete ochrániť tak, že po konzumácii limetky alebo limetkového džúsu si vypláchnete ústa vodou.

V niektorých prípadoch môže priamy styk limetky s kožou spôsobiť väčšiu citlivosť kože na UV žiarenie a spôsobiť zápal. Tento stav sa nazýva fotodermatitída (30, 31).

Limetky a limetková šťava môžu tiež vyvolať interakcie s liekmi. Limetková šťava napríklad zvyšuje toxicitu lieku Tegretol (karbamazepín), ktorý sa používa na epilepsiu a bipolárnu poruchu (32).

Môže sa Vám páčiť

Share This