Čo je cholesterol: typy, hdl, ldl, norma (všetko, čo potrebujete vedieť)

Autor: Miroslav Beňo

 

 

Čo je to cholesterol?

Cholesterol je typ lipidu. Je to voskovitá látka podobná tuku, ktorú prirodzene produkuje vaša pečeň. Je nevyhnutný pre tvorbu bunkových membrán, niektorých hormónov a vitamínu D.

Cholesterol sa vo vode nerozpúšťa, takže sa nedokáže sám prenášať krvou. Práve pečeň produkuje lipoproteíny, ktoré pomáhajú prenosu cholesterolu.

Lipoproteíny sú častice tvorené z tukov a bielkovín. Prenášajú cholesterol a triglyceridy (ďalší typ lipidov) prostredníctvom krvného obehu. Dve hlavné formy lipoproteínov sú lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL) a lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL).

Ak vaša krv obsahuje príliš veľa LDL cholesterolu (cholesterol prenášaný lipoproteínmi s nízkou hustotou), ide o tzv. vysoký cholesterol. Ak sa vysoký cholesterol nelieči, môže viesť k mnohým zdravotným problémom vrátane srdcového infarktu alebo mozgovej príhody.

Vysoká hladina cholesterolu zvyčajne nie je sprevádzaná príznakmi, preto je dôležité, aby ste si pravidelne kontrolovali jeho hladinu.

 

Typy cholesterolu

 

Lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL)

LDL tvoria 60-70% všetkých krvných lipoproteínov a sú zodpovedné za prenos častíc cholesterolu do celého tela.

Často sa označuje ako zlý cholesterol, pretože je spájaný s aterosklerózou alebo hromadením plaku v tepnách.

Veľké množstvo cholesterolu prenášaných v LDL lipoproteínoch sa spája so zvýšeným rizikom vzniku srdcových ochorení. Čím vyššia je jeho hladina, tým väčšie je riziko (1, 2).

Existujú rôzne typy LDL, rozdelené najmä podľa veľkosti. Často sa klasifikujú ako malé, husté LDL alebo veľké LDL.

Štúdie prišli s výsledkami, že ľudia, ktorí majú prevažne malé častice, sú vystavení väčšiemu riziku vzniku srdcových ochorení ako tí, ktorí majú prevažne veľké častice (3).

Napriek tomu veľkosť LDL častíc nie je najdôležitejším rizikovým faktorom. Je to práve ich počet. Toto meranie sa nazýva počet LDL častíc alebo LDL-P (hodnota udávajúca počet LDL častíc).

Vo všeobecnosti platí, že čím vyšší je počet LDL častíc, tým vyššie je riziko vzniku ochorenia srdca.

 

Lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL)

HDL zachytáva prebytočný cholesterol v celom tele a odvádza ho späť do pečene, ktorá ho buď znovu použije alebo vylúči.

Niektoré dôkazy naznačujú, že HDL chráni pred hromadením plaku v tepnách (4, 5).

Často sa označuje ako dobrý cholesterol, pretože cholesterol prenášaný časticami HDL sa spája so zníženým rizikom vzniku srdcových ochorení (6, 7, 8).

 

Tabuľka hodnôt cholesterolu

Usmernenia pre riadenie hladiny cholesterolu v krvi z roku 2018, uverejnené v časopise Journal of the American College of Cardiology, zadefinovali prijateľné, hraničné a vysoké hodnoty hladiny cholesterolu u dospelých.

Všetky hodnoty sú vyjadrené v mg/dl (miligramy na deciliter) a vychádzajú z meraní nalačno.

 

Celkový cholesterol HDL cholesterol LDL cholesterol Triglyceridy
V norme Menej ako 200 (čím menej, tým lepšie) Ideálna hodnota je 60 alebo viac; prijateľná hodnota pre mužov je 40 alebo viac, pre ženy 50 alebo viac Menej ako 100, ak je prítomná ischemická choroba srdca menej ako 70 Menej ako 149; ideálna hodnota je <100
Hraničný až mierne zvýšený 200 – 239 n/a 130 – 159 150 – 199
Vysoký 240 alebo viac 60 alebo viac 160 alebo viac; 190 je považovaná za veľmi vysokú hodnotu 200 alebo viac; 500 je považovaná za veľmi vysokú hodnotu
Nízky n/a menej ako 40 n/a n/a

 

Hodnoty sa niekedy udávajú aj v mmol. Ideálne hodnoty sú v takom prípade:

  • Celkový cholesterol: hladiny pod 5.2 mmol/L
  • LDL cholesterol: hladiny pod 3.4 mmol/L
  • HDL cholesterol: hladiny nad 1 mmol/L u mužov a nad 1.3 mmol/L u žien

 

Komplikácie spojené s vysokým cholesterolom

Neliečená vysoká hladina cholesterolu môže spôsobiť, že sa v tepnách začne tvoriť plak. Časom môže tento plak zúžiť vaše tepny. Tento stav je známy ako ateroskleróza.

Ateroskleróza je závažný stav. Môže obmedziť prietok krvi tepnami. Zvyšuje tiež riziko vzniku nebezpečných krvných zrazenín.

Ateroskleróza môže viesť k mnohým život ohrozujúcim komplikáciám, ako sú:

  • mozgová mŕtvica,
  • srdcový infarkt,
  • angína (bolesť v hrudníku),
  • vysoký krvný tlak,
  • chronická žilová nedostatočnosť,
  • chronické ochorenie obličiek.

 

Zdravé spôsoby ako znížiť cholesterol

Vysoká hladina zlého LDL cholesterolu môže viesť k hromadeniu cholesterolu v cievach, čo môže zvýšiť riziko vzniku srdcových ochorení (44).

Určité zmeny životného štýlu a stravovania môžu znížiť hladinu LDL a vytvoriť priaznivejší pomer LDL k HDL.

Toto sú zdravé, na dôkazoch založené spôsoby znižovania hladiny cholesterolu:

  • Jedzte viac vlákniny: Výskum dokazuje, že konzumácia väčšieho množstva vlákniny, najmä rozpustnej vlákniny, ktorá sa nachádza v ovocí, fazuli a ovse, môže pomôcť znížiť hladinu LDL cholesterolu (45).
  • Viac sa hýbte: zvýšenie fyzickej aktivity je výborným spôsobom, ako znížiť hladinu cholesterolu. Zdá sa, že vysokointenzívne aeróbne cvičenie je najúčinnejším spôsobom znižovania LDL (46, 40, 41, 42).
  • Schudnite: Zníženie nadváhy je jedným z najlepších spôsobov zníženia hladiny cholesterolu. Môže to znížiť LDL a zároveň zvýšiť HDL, čo je optimálne pre zdravie (47). Viaceré štúdie prišla s výsledkami, že mierne zníženie hmotnosti o 5-10% môže znížiť hladinu cholesterolu a znížiť riziko vzniku srdcových ochorení u ľudí s nadváhou (31, 33, 34, 35).
  • Obmedzte nezdravé stravovacie návyky: odstránenie nezdravých návykov, ako je fajčenie, môže výrazne znížiť hladinu LDL. Fajčenie zvyšuje hladinu LDL cholesterolu a výrazne zvyšuje riziko vzniku rakoviny, srdcových ochorení a emfyzéma (48, 49).
  • Zvýšte obsah omega-3 mastných kyselín v strave: je preukázané, že konzumácia väčšieho množstva potravín bohatých na omega-3 mastné kyseliny, ako je losos ulovený vo voľnej prírode, alebo užívanie doplnkov s obsahom omega-3 mastných kyselín, ako sú tabletky s rybím olejom, znižuje hladinu LDL a zvyšuje hladinu HDL (50).
  • Jedzte viac plodín: výskum ukazuje, že ľudia, ktorí konzumujú viac ovocia a zeleniny, majú nižšiu hladinu LDL cholesterolu a je u nich menšia pravdepodobnosť vzniku srdcových ochorení ako u tých, ktorí jedia menej (51).
  • Mnohé potraviny môžu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu. Patrí medzi ne avokádo, strukoviny, orechy, sójové potraviny, ovocie a zelenina (36, 37, 38, 39).

 

Existuje mnoho ďalších spôsobov, ako účinne znížiť vysokú hladinu cholesterolu.

Vyskúšanie len niekoľkých z uvedených návrhov môže viesť k výraznému zníženiu hladiny cholesterolu a k ďalším zdravotným prínosom, ako je napríklad zníženie hmotnosti a zlepšenie stravovacích návykov.

 

Share This