Ananás a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť (kalórie, nutričné hodnoty, vitamíny, účinky)

Autor: Miroslav Beňo

Čo je ananás

 Ananás (Ananas comosus) je neuveriteľné lahodné a zdravé tropické ovocie.

Pochádza z Južnej Ameriky, kde ho prví európski objavitelia pomenovali podľa jeho podoby s borovicovou šiškou (angl. ananás = pineapple, borovicová šiška = pinecone) (1).

Toto obľúbené ovocie je plné živín, antioxidantov a ďalších prospešných látok, ako sú napríklad enzýmy, ktoré pomáhajú v boji proti zápalom a chorobám.

Ananás má veľa priaznivých účinkov na zdravie: podporuje trávenie, posilňuje imunitu, zvyšuje rýchlosť zotavovania po operačných zákrokoch a ďalšie.

 

 

Nutričné hodnoty ananásu – kalórie a makroživiny

Ananás obsahuje málo kalórií, ale má skutočne bohatý nutričný profil.

Jedna šálka (165 gramov) ananásových kúskov obsahuje (2):

  • 82,5 kalórií
  • 1,7 gramu tuku
  • 1 gram proteínov
  • 21,6 gramov sacharidov
  • 2,3 gramov vlákniny

 

Vitamíny a minerály v ananáse

  • vitamín C: 131% ODD*
  • mangán: 76% ODD
  • vitamín B6: 9% ODD
  • meď: 9% ODD
  • tiamín: 9% ODD
  • kyselina listová: 7% ODD
  • draslík: 5% ODD
  • magnézium: 5% ODD
  • niacín: 4% ODD
  • kyselina pantoténová: 4% ODD
  • riboflavín: 3% ODD
  • železo: 3% ODD

*ODD = Odporúčaná denná dávka 

Ananás tiež obsahuje stopové množstvá vitamínov A a K, fosforu, zinku a vápnika.

Je obzvlášť bohatý na vitamín C a mangán, poskytuje 131% odporúčanej dennej dávky vitamínu C a 76% odporúčanej dennej dávky mangánu.

Vitamín C je dôležitý pre rast, vývoj, zdravý imunitný systém a pomáha tiež vstrebávať železo z potravy. Mangán je prirodzene sa vyskytujúci minerál, ktorý podporuje rast, udržiava zdravý metabolizmus a má antioxidačné účinky (3, 4).

 

Zaujímavé fakty o ananáse

  • Fakt 1: existuje viac než 100 odrôd ananásu rôznej veľkosti.
  • Fakt 2: moreplavec Krištof Kolumbus objavil ananás v roku 1493 na karibskom ostrove Guadalupe.
  • Fakt 3: v súčasnosti sa najviac ananásov pestuje v juhovýchodnej Ázii.
  • Fakt 4: ananásovník má krásne kvety, ktoré môžu byť levanduľového, svetlofialového až červeného odtieňu. 
  • Fakt 5: po vyčistení a usušení sa môže vrch ananásu zasadiť a vznikne tak nová rastlina.
  • Fakt 6: ananásová dužina a šťava sa používa v kuchyniach po celom svete.
  • Fakt 7: v mnohých tropických krajinách sa ananás pripravuje a predáva na okraji cesty ako občerstvenie.
  • Fakt 8: Guinessov rekord za najťažší ananás obdržal ananás, ktorý vážil 8,06 kg a vypestoval ho E. Kamuk v obci Ais v provincii Západná Nová Británia v Papue-Novej Guiney
  • Fakt 9: ananás obsahuje enzým bromelín, ktorý štiepi mäso. Ak si teda dáte kúsok ananásu do úst, tak vás začne jesť. 

 

Zdravotné prínosy a účinky ananásu

 

Ananás obsahuje antioxidanty, ktoré pomáhajú v boji proti chorobám

Ananás nie je len plný živín, ale obsahuje aj veľa zdravých antioxidantov.

Antioxidanty sú molekuly, ktoré pomáhajú vášmu telu prekonať oxidačný stres.

Oxidačný stres je stav, kedy sa v tele vyskytuje príliš mnoho voľných radikálov. Tieto voľné radikály poškodzujú bunky v tele a spôsobujú tak chronický zápal, oslabujú imunitný systém a vyvolávajú veľa ochorení (5, 6).

Ananás je obzvlášť bohatý na antioxidanty, ktoré sa nazývajú flavonoidy a fenolové kyseliny (7).

Okrem toho, veľa z antioxidantov v ananáse je viazaných, čo im umožňuje prežiť v tele aj pri horších podmienkach a mať dlhšie trvajúce účinky (8, 9).

 

Enzýmy v ananáse uľahčujú trávenie

Ananás obsahuje typ tráviaceho enzýmu, ktorý sa nazýva bromelín (10).

Bromelín pôsobí ako proteáza, ktorá štiepi bielkoviny molekúl na ich stavebné jednotky, ako sú napríklad aminokyseliny a malé peptidy (11).

Rozštiepené bielkoviny molekúl sa v tenkom čreve lepšie vstrebávajú, čo môže byť obzvlášť prospešné pre ľudí, ktorý trpia na exokrinnú pankreatickú nedostatočnosť ochorenie, pri ktorom pankreas nedokáže vyprodukovať dostatok tráviacich enzýmov (12, 13).

Uveďme ako príklad jednu štúdiu, v ktorej účastníci s exokrinnou pankreatickou nedostatočnosťou najprv užívali tráviace enzýmy vo forme výživového doplnku a následne rovnaký výživový doplnok, ktorý navyše obsahoval bromelín. Preukázalo sa, že účastníkom sa zlepšilo trávenie po tom, ako začali užívať výživový doplnok s bromelínom (14).

Bromelín sa kvôli svojej schopnosti štiepiť tvrdé mäsové proteíny používa tiež na zjemnenie mäsa (13).

 

Ananás môže pomôcť znížiť riziko rakoviny

Rakovina je chronické ochorenie, pri ktorom bunky nekontrolovateľné rastú.

Vznik rakoviny často súvisí s oxidačným stresom a chronickým zápalom.

Viacero štúdií preukázalo, že zložky ananásu môžu znížiť riziko rakoviny, pretože zmierňujú oxidačný stres a zápal.

Jednu z týchto zložiek tvorí typ tráviaceho enzýmu bromelín. Laboratórne štúdie zistili, že bromelín môže tiež pomáhať v boji proti rakovine (15, 16).

Dve laboratórne štúdie napríklad dokázali, že bromelín potláča rast rakovinových buniek pri rakovine prsníka a podporuje ničenie rakovinových buniek (17, 18).

Ďalšie laboratórne štúdie odhalili, že bromelín potláča rakovinu kože, žlčových ciest, žalúdka a hrubého čreva a tiež rakovinové ochorenia v iných oblastiach (19, 20, 21, 22).

Laboratórne štúdie a štúdie na zvieratách ukázali, že bromelín podnecuje imunitný systém k tvorbe molekúl, vďaka ktorým sú biele krvinky účinnejšie pri potláčaní rastu rakoviny a eliminácii rakovinových buniek (16).

Zistilo sa, že ananás obsahuje oveľa menej bromelínu než výživové doplnky s bromelínom. Na vyvodenie konečných záverov je však potrebný ďalší výskum. 

 

Ananás môže posilniť imunitu a potlačiť zápal

Ananás je už po mnoho storočí súčasťou tradičnej medicíny (13).

Obsahuje širokú škálu vitamínov, minerálov a enzýmov (napr. bromelín), ktoré môžu zvýšiť imunitu a zmierniť zápal (23).

Počas jednej deväťtýždňovej štúdie sa niektorým z 98 zdravých detí nepodával žiadny ananás, ďalšie jedli každý deň primeranú dávku (140 g) a zvyšné veľkú dávku ananásu (280 g). Cieľom štúdie bolo zistiť, či ananás zvýši ich imunitu.

Deti, ktoré jedli ananás primerane, mali značne nižšie riziko vírusových a bakteriálnych infekcií. Deti, ktoré jedli najviac ananásu, mali takmer 4-krát viac bielych krviniek, ktoré pomáhajú v boji proti chorobám (granulocyty) než ďalšie dve skupiny (24).

Ďalšia štúdia preukázala, že deti so zápalom prínosových dutín, ktoré užívali výživový doplnok obsahujúci bromelín, sa vyliečili podstatne rýchlejšie než pri bežnej liečbe alebo pri kombinácii liečby a užívania bromelínu (25).

Okrem toho štúdie tiež odhalili, že bromelín môže znížiť zápalové markery (26, 27, 28).

Predpokladá sa, že tieto protizápalové vlastnosti bromelínu posilňujú imunitný systém,

Keďže ananás obsahuje bromelín, ktorý má protizápalové účinky, môže poskytnúť úľavu od bolesti ľuďom trpiacim na zápalovú artritídu (30).

Dokonca už aj výskumy v 60. rokoch 20. storočia zistili, že sa bromelín používal na zmiernenie symptómov reumatoidnej artritídy typ artritídy, pri ktorej dochádza k zápalu kĺbov (31).

Niekoľko nedávnych štúdií skúmalo účinok bromelínu v liečbe v artritídy.

Jedna štúdia na pacientoch s osteoartritídou odhalila, že užívanie tráviacich enzýmov s bromelínom vo forme výživového doplnku pomohlo uľaviť od bolesti rovnako účinne ako bežné lieky na liečbu artritídu, medzi ktoré patrí napríklad diclofenac (32).

Ďalej jeden výskum analyzoval schopnosť bromelínu liečiť osteoartritídu. Zistilo sa, že bromelín môže zmierniť symptómy artritídy, a to obzvlášť krátkodobo (30).

Avšak, nie je jasné, či bromelín môže byť dlhodobo účinný pri liečbe artritídy. Predtým, než bude odporučené bromelín užívať pre úľavu od bolesti pri artritíde, bude potrebné vykonať ďalšie štúdie.

 

Ananás môže urýchliť zotavovanie po operačnom zákroku alebo namáhavom cvičení

Jedenie ananásu môže skrátiť dobu zotavenia po operácii alebo cvičení.

Je to spôsobené predovšetkým protizápalovými účinkami bromelínu.

Viacero štúdií potvrdilo, že bromelín môže zmierniť zápal, opuch, tvorbu modrín a bolesť po operačnom zákroku. Pravdepodobne tiež znižuje zápalové markery (33).

Jedna štúdia napríklad ukázala, že ľudia, ktorí užívali bromelín pred chirurgickým zákrokom na stomatológii, cítili počas zákroku podstatne menšiu bolesť a mali lepšiu náladu než ľudia, ktorí bromelín neužívali. Zistilo sa, že bromelín poskytuje podobnú úľavu od bolesti ako bežné protizápalové lieky (34).

Namáhavé cvičenie môže poškodiť svalové tkanivo a spôsobiť v jeho okolí zápal. Postihnuté svaly sú zoslabnuté a bolestivé 1-3 dni.

Bromelín je podobný proteáze a môže tak urýchliť zotavenie po namáhavom cvičení tým, že zmierni zápal v okolí poškodeného svalového tkaniva (35).

Jedna štúdia testovala túto teóriu nasledovne: účastníkom boli podané tráviace enzýmy s bromelínom vo forme výživového doplnku po 45 minútach namáhavého cvičenia na bežeckom páse. Účastníci, ktorí užili tento výživový doplnok, mali po cvičení menší zápal a boli silnejší (35).

Viacero ďalších štúdií potvrdilo, že bromelín môže zvýšiť rýchlosť zotavenia po cvičení (36, 37).

 

Share This